نهادهای جامعه مدنی در یک اعلامیه‌ی مشترک، حملات دیروز در غرب کابل را جنایت خوانده و گفته‌اند که سازمان ملل «این جنایت را به‌عنوان نسل‌کُشی هزاره‌ها شناسایی کند».

این نهادها حمله به مرکز آموزشی «ممتاز» و مکتب «عبدالرحیم شهید» را محکوم کرده و گفته‌اند که حمله به مراکز تعلیمی و کشتار مشخص هزاره‌ها، «نسل‌‌کُشی» و جنایت علیه بشریت است.

نهادهای مدنی از گزارشگر ویژه‌ی حقوق بشر سازمان ملل در امور افغانستان خواسته است که حملات دیروز را به‌طور جدی بررسی و مستند کرده و گزارش آن‌را به سازمان ملل متحد خصوصا جلسه شورای امنیت این سازمان ارایه کند.

این نهادها از شورای امنیت سازمان ملل خواسته‌اند که در پیوند به «این جنایت بزرگ یک نشست ویژه را برگزار کرده و تصمیم جدی برای جلوگیری از تکرار این چنین فاجعه انسانی روی‌دست بگیرد».

نهادهای جامعه مدنی از سازمان ملل متحد می‌خواهند که «این جنایت را به‌عنوان نسل‌کُشی هزاره‌ها شناسایی کرده و گروه‌های تروریستی را که در عقب آن قرار دارند مورد پیگرد جدی قرار دهد».

این نهادها تأکید کرده‌اند که سازمانهای بین‌المللی و جامعه جهانی به‌شمول سازمان ملل در مقابل حملات غرب کابل سکوت نکنند و «گروه‌های تروریستی را تحت فشار قرار دهند تا در آینده از تکرار این چنین جنایت‌ها جلوگیری شود».

منطقه‌ی هزاره‌نشین غرب شهر کابل صبح دیروز گواه سه انفجار پی‌هم بود. در این انفجارها، دانش‌آموزان یک مکتب دولتی و یک مرکز آموزشی هدف قرار گرفتند.

منابع رسمی تا کنون آمار نهایی تلفات این انفجارها را اعلام نکرده‌اند؛ اما آمارهایی که از شفاخانه‌ها به دست آمده، نشان می‌دهد که دست‌کم در این حملات بیش از ۳۰ نفر کشته و یا زخمی شده‌اند. فرماندهی پولیس طالبان در کابل اما آمار ابتدایی تلفات را شش کشته و ۱۱ زخمی اعلام کرده است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *