گروه کاری مشترک نهادهای مدنی افغانستان، طالبان را متهم به نقض گسترده‌ی حقوق بشر و کشتار غیرنظامیان در بلخاب و برخی از ولایت‌های دیگر کرده و گفته‌ که نهادهای بین‌المللی در این زمینه سکوت کرده‌‌اند.

این نهادها روز گذشته (دوشنبه، ۶ سرطان) در اعلامیه‌ای گفته است که سکوت جامعه‌ جهانی باعث گسترش نقض حقوق بشر در افغانستان شده‌ است.

نهادهای مدنی با ابراز نگرانی شدید از نهاد‌های بین‌المللی به‌ویژه‌ از شورای امنیت سازمان ملل خواسته است که بر طالبان فشار وارد کند تا این گروه هرچه زودتر خشونت و مورد هدف قراردادن غیرنظامیان را متوقف سازند.

این نهادها تأکید کرده‌اند که جامعه جهانی و سازمان ملل مانع بازرسی و جست‌وجوی خانه‌به‌خانه و دادگاه‌های صحرایی طالبان در بلخاب، پنجشیر، بغلان، تخار و غور شوند.

نهادهای مدنی از نهادهای حقوق‌بشری و گزارشگر ویژه‌ی حقوق بشر سازمان ملل برای افغانستان خواسته‌اند که در مورد وضعیت حقوق‌بشری در بلخاب، پنجشیر، تخار، بغلان، غور و سایر نقاط کشور تحقیق کنند و زمینه‌ی دسترسی مردم را در مناطق درگیر به شبکه‌های مخابراتی و رسانه‌ها نیز فراهم سازند.

طالبان طی روزهای اخیر متهم به قتل‌عام غیرنظامیان در بلخاب سرپل شده‌اند.

ادعاهای نقض حقوق بشر و کشتار غیرنظامیان در بلخاب باعث نگرانی نهادهای حقوق‌بشری شده‌اند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان اما در تویتی نوشته است که وضعیت در بلخاب عادی شده و بر هیچ‌کسی ظلم و ستم صورت نگرفته است. او مدعی شده است که ساکنان بلخاب آرام و در امنیت به سر می‌برند.

مجاهد برخورد نادرست با غیرنظامیان و کشتار آنان را پروپاگند خوانده است.

به‌تازگی از قتل دست‌کم نُه غیرنظامی در بلخاب گزارش شده است.

با قطع‌ شدن شبکه‌های مخابراتی، دسترسی به اطلاعات موثق در بلخاب دشوار شده است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *