دیبورا لاینز، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان از رهبری طالبان خواسته است که درباره‌ی ناپدیدشدن تمنا زریاب پریانی و پروانه ابراهیم‌خیل، از زنان معترض در کابل که گفته می‌شود توسط طالبان بازداشت شده‌اند، تحقیق و آزادی آنان را تضمین کنند.

در اعلامیه‌ی دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در کابل (یوناما) آمده است که خانم لاینز این خواست را دیروز (دوشنبه، ۴ دلو) در دیدار با سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت داخله‌ی طالبان مطرح کرده است.

یوناما پیشتر درباره‌ی مفقودشدن این دو نفر ابراز نگرانی کرده و از طالبان خواسته بود که درباره‌ی محل نگهداری این زنان معلومات دهند. این درحالی است که طالبان تأکید دارند که این دو فعال زن توسط این گروه بازداشت نشده‌اند.

زنان معترض اما می‌گویند که تمنا و پروانه هفته‌ی گذشته از خانه‌ی‌شان توسط نیروهای طالبان بازداشت شده و در بند این گروه قرار دارند.

به تازگی هدا خموش که به نمایندگی از زنان معترض در نشست اُسلو اشتراک کرده بود، از امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان که در این نشست حضور داشت، خواست که به کابل زنگ بزند و دستور بدهد که تمنا زریاب پریانی با سه خواهرش (زرمینه، شفیقه و کریمه)، پروانه ابراهیم‌خیل و عالیه عزیزی را فوراً آزاد کنند.

این زنان درحالی بازداشت شده‌اند که آنان اخیرا نسبت به حجاب اجباری توسط طالبان اعتراض کردند و در ملاءعام برقع را به‌شکل نمادین از سر خود بیرون کشیده و دور انداختند. این اعتراض با واکنش تند طالبان مواجه شد.

این گروه در آن روز گفته بود کسانی که با حجاب مخالفت می‌کنند، مخالف قرآن و پیامبر اسلام هستند. همچنین اعضای این گروه از جمله سخن‌گویان نهادهای امنیتی طالبان کارزاری در تویتتر علیه این زنان راه انداختند و خواستار بازداشت و سرکوب آنان شدند.

طالبان در پنج ماه گذشته محدودیت‌های زیادی را در برابر زنان وضع کرده و آنان را از کار و آموزش نیز محروم کرده‌اند. وضع این محدویت‌ها اعتراضات گسترده‌ای  زنان را در پی داشته است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *