نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان در توییتی نوشته است که از شلاق زدن طالبان به ۱۴ زن و مرد در ولایت لوگر در ملاء عام وحشت زده شده است. توماس نیکلاسون که چندی پیش به کابل سفر کرد و با مقام‌های طالبان هم گفتگوهایی داشت، گفته تنبیه بدنی نوعی مجازات ظالمانه و غیرانسانی است.

او می‌گوید طالبان در یکسال گذشته حقوق بشر را جدا نقض کرده‌اند.

آقای نیکلاسون تاکید کرده که اتحادیه اروپا از چند کشور دیگر نیز که اشکال مشابهی از تنبیه بدنی را اعمال می‌کنند، می‌خواهد که به تعهدات خود و قوانین بین‌المللی احترام بگذارند.

این مقام ارشد اتحادیه اروپا یادآوری کرده که افغانستان قبلا عضو دو کنوانسیون منع شکنجه و میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی بود و طالبان به عنوان مقامات فعلی، موظف به انجام آن هستند.

به گفته آقای نیکلاسون اتحادیه اروپا بارها از طالبان خواسته بر تعهدات بین‌المللی عمل کند، اما طالبان به آن بی‌اعتنایی کرده است.

طالبان روز چهارشنبه گذشته شماری از زنان و مردان را در ولایت لوگر در ملاء عام شلاق زدند که انتقادهای تندی را در داخل و خارج به دنبال داشت.

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید، طالبان با این کار قوانین بین‌المللی منع شکنجه را نقض کرده است.

عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای گفته است: «شلاق زدن زنان و مردان در انظار عامه ظالمانه و نشان‌دهنده بازگشت طالبان به همان سیاست‌های تند گذشته است. این گروه با این کار قوانین بین‌المللی منع شکنجه و بدرفتاری را کاملاً نقض کرده است.

شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز در یک اعلامیه گفته که با شنیدن خبر شلاق در لوگر شوکه شده‌اند.

اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان این اظهارات سازمان‌های بین المللی را اهانت به اسلام و خلاف اصول بین‌المللی خوانده است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *