نمایندهٔ ویژهٔ وزارت خارجهٔ ایالات متحده در امور زنان و حقوق بشر افغانستان زمامداری طالبان را “سرکوبگرترین” رژیم جهان عنوان کرده گفته که عملکرد این گروه در مقابل مردم افغانستان سبب شده تا تعزیرات جهانی علیه آنان ادامه داشته باشد.

رینا امیری در مصاحبۀ با بی بی سی گفته است: “تعزیرات و محدودیت‌های که در پیوند به طالبان وضع شده بود به دلیل پالیسی‌های و عملکرد آنان پابرجا باقی مانده است.”

طالبان حکومت ایالات متحده را به وضعیت بد اقتصادی در افغانستان مقصر خوانده و خواهان رهایی میلیارد‌ها دالر دارای منجمد شدهٔ افغانستان اند، اما خانم امیری می‌گوید که دلیل منجمد شدن این پول‌ها تصاحب افغانستان از راه نظامی بود و آنچه که سبب این اقدام و تداوم تعزیرات شده است، پالیسی طالبان در مقابل مردم افغانستان است.

او افزود که طالبان زنان را نادیده گرفته اند و رژیم طالبان”سرکوبگرترین رژیم در جهان” است.

طالبان از ماه اگست سال گذشته پس از آن که یک بار دیگر به قدرت رسیدند، دروازه‌های مکاتب متوسطه و لیسه را به روی دختران افغان بستند و گفته اند که تلاش می‌کنند شرایط را مساعد سازند.

خانم امیری ادعا‌های طالبان را که گویا وضعیت برای برگشت دختران به مکاتب مساعد نیست رد کرده گفت که هیچ مشکل تخنیکی یا لوژستیکی وجود ندارد که مانع رفتن دختران به مکتب شود و طالبان فقط می‌خواهند جلو فرصت‌های کاری و آموزشی زنان و دختران افغان را بگیرند.

این مقام امریکایی اخیراً از حضور در گفتگوها با مقامات طالبان در قطر خودداری کرد و گفت که در وضعیت کنونی حقوق بشر و زنان افغان زیر سلطۀ طالبان، تعامل جامعۀ بین المللی با این گروه نتیجه بخش نیست.

هفتۀ گذشته هیات امریکایی به رهبری تامس وست، نمایندهٔ ویژهٔ ایالات متحده برای افغانستان، و هیات طالبان به رهبری امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجهٔ طالبان، در دوحه، پایتخت قطر، برای دو روز ملاقات کردند.

خانم امیری در ماه مارچ نیز به دلیل افزایش محدودیت های طالبان و عقب نشینی این گروه از تصمیم بازگشایی مکاتب متوسطه و لیسه برای دختران، ملاقات با مقامات طالبان را رد کرده بود.

خانم امیری در صفحۀ تویتر خود از اینکه تلاش‌های جامعه جهانی تا کنون به نتیجه معناداری، به خصوص در مورد وضعیت دختران و زنان افغان دست نیافته است، اظهار نگرانی و مایوسی کرده است.

از سوی دیگر ریچارد بنیت، نماینده ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در افغانستان، در نشست اخیر شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در مورد زنان و دختران افغان گفت که ایدیولوژی طالبان به اندازه‌ای حقوق زنان را کاهش داده است که وضعیت فعلی زنان و دختران افغان مشابه دورهٔ قبلی طالبان است.

آقای بنیت در صحفهٔ تویتراش درمورد طالبان نوشته است که زندگی زنان به طور وسیع در حال نابود شدن است، و حملات بر زنان و دختران افغان ادامه یافته و فرهنگ معافیت در رژیم طالبان حاکم است.

اقای بنیت در حمایت از موقف رینا امیری از طالبان خواسته تا فرصت تعامل و گفتگوی با معنا با دختران و زنان افغان را فراهم سازند و به خواسته های زنان گوش داده و به طور مستقیم به آن پاسخ دهند.

این در حالی است که طالبان در همایش بزرگ اخیر خود در کابل بدون حضور زنان در مورد مسایل افغانستان مشورت کردند. مردان به جای زنان در این گردهمایی شرکت کردند و خلاف انتظار، در آن همایش در مورد وضعیت، کار و آموزش زنان و دختران صحبت نشد.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *