مارکس پوتزل، سرپرست دفتر معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) می‌گوید که آموزش دختران برای جامعه جهانی و سازمان ملل مهم است و باید مکاتب دخترانه باز شوند تا زمینه‌ی ادامه‌ کمک‌های بین‌المللی به افغانستان فراهم شود.

او این اظهارات را امروز (یکشنبه، ۲۶ سرطان) در سفر خود به ولایت ننگرهار، در دیدار با مقام‌های محلی طالبان مطرح کرده است.

پوتزل بر ادامه کمک‌های جهانی به افغانستان و بازگشایی مکاتب دخترانه تأکید کرده است.

او گفته است: «ما به کمک‌های خود در زمینه‌های صحت، بازسازی، آوارگان، آموزش و حقوق بشر ادامه خواهیم داد و همچنین مکاتب دخترانه باید افتتاح شوند؛ زیرا این موضوع برای جامعه جهانی مهم است».

پوتزل افزوده است که جامعه جهانی در زمان دولت پیشین کمک‌های زیادی کرده است، اما به درستی از آن استفاده نشد و مشکلات در افغانستان همچنان پا برجاست.

در همین حال، ملا محمدنعیم آخوند، والی طالبان در ننگرهار می‌گوید که مشکلات مردم را با نماینده سازمان ملل در میان گذاشته و امیدوار است که به آن رسیدگی شود.

او گفته است که منتظر تصمیم رهبری طاالبان در مورد بازگشایی مکاتب دخترانه هستند.

قرار بود مکاتب دخترانه پس از ماه‌ها تعطیلی در اول سال جاری خورشیدی بازگشایی شوند؛ اما وزارت معارف طالبان در همان روز اعلام کرد که مکاتب متوسطه و لیسه دخترانه تا امر ثانی همچنان بسته می‌مانند.

یلدا حکیم، مجری خبر تلویزیون جهانی بی‌بی‌سی محرومیت دختران از مکاتب را در توییتر روزشماری کرده است. از آغاز شمارش او تاکنون بیش از ۳۰۰ روز می‌شود که دختران بالاتر از صنف ششم به مکتب نرفته‌اند.

 

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *