گزارش کامل روز نخست کنفرانس ((روز زن افغان)) در پارلمان اتحادیه اروپا.

 

پارلمان اروپا اعلام کرد که در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه، میزبان نشستی با نام (روزهای زن افغان) کرد. هدف از این نشست بررسی وضعیت پر چالش زنان در افغانستان است. وب سایت اتحادیه اروپا در گزارشی نوشت که در این نشست اعضای پارلمان اروپا، زنان برجسته افغان که در سال ۲۰۲۱ نامزد جایزه بین‌المللی ساخاروف شده‌اند، نمایندگانی از سازمان ملل متحد و دیگر سازمان‌های جهانی حضور دارند.

در این کنفرانس روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا؛ سیما سمر، وزیر سابق امور زنان و رئیس کمیسیون حقوق بشر افغانستان؛ آنجلینا جولی، فرستاده ویژه کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان؛ اورسلا فون درلاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا و آمینه محمد، معاون و قائم‌مقام دبیر کل سازمان ملل متحد حضور داشته و سخنرانی کردند.

 آریانا سعید، هنرمند افغانستانی ترانه دختر آتش نشین را اجرا کرد. خانم سعید در انتها از جهانیان خواست که طالبان را به عنوان دولت به رسمیت نشناسند.

 

ظریفه غفاری، شهردار سابق میدان وردک: جای صلحی با گروه طالبان باقی نمانده است.

ظریفه غفاری، شهردار پیشین میدان وردک در نشست امروز زنان افغانستان در پارلمان اروپا درباره اوضاع کنونی زنان و مردمان کشور گفت: شرایطی که مردم افغانستان در آن قرار دارند، به خاطر استفاده ابزاری حکومت پیشین از حقوق زنان و حقوق بشر بود. جامعه بشری در ۲۰ سال گذشته جامعه افغانستان و حقوق آنان را رها کرد و نام این عملیات را “عملیات صلح” گذاشتند.

صلح با گروهی که هیچکسی اعتقادی به تغییر آنان ندارد. گروهی که برای کشتن دیگران حاضر به انجام عملیات انتحاری می‌شوند.

علاوه بر این کنفرانس، تعدادی کارگاه‌ آموزشی و ورکشاپ‌های تخصصی در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه با حضور جمعی از شرکت‌کنندگان برای بحث درباره مسائل خاص زنان در افغانستان مانند چشم‌اندازهای آینده برای زنان و چگونگی حمایت از فعالان زن در تبعید برگزار شده است. نمایندگان زن مجلس افغانستان نیز در این دو روز  در مورد آنچه در افغانستان می‌گذرد و آنان شاهدش بوده‌اند، صحبت می‌کنند.

 فیلم حوا، مریم، عایشه ساخته صحرا کریمی فیلم‌ساز افغانستانی و رییس سابق افغان فلم نیز در روز اول  این نشست به نمایش گذاشته شد.

 

خانم حوریه مصدق در سوالی از پارلمان اروپا پرسید که وقتی ما یا هر کدام از زنان که مهمانان این برنامه هستیم به اروپا خواستیم بیاییم، باید فرمی برای ویزا خانه پری میکردیم که در آن توضیحات می خواهند چکاره هستید؟ آیا هرگز با تروریست ها در ارتباط بوده اید؟ آیا تعلیمات تروریستی دیده اید؟

من کنجکاو هستم بدانم و سوالم از اتحادیه اروپا که چطور هیات طالبان که همه از سابقه نژاد پرستی و تروریستی بودن آن اگاه هستند؛ در جواب این سوالات چه نوشتند؟

 

انجلینا جولی هم یکی از مهمانان دیگر این برنامه بود که بصورت ویدیو کنفرانس اشتراک نموده بود او در سخنرانی خود گفت:

برای طالبان دیر شده است که بخواهند حس آزادی و اندیشه های زنان افغانستان را سرکوب کنند.

انجلینا جولی، ستاره معروف سینمای هالییود و سفیر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان که از نخستین سخنرانان نشست دو روزه پارلمان اروپا در مورد وضعیت زنان افغان بود، گفت: ((با وجود آنکه فعالان زن به خاطر اعتراضات شان بازداشت می‌شوند و زنان افغان از حق کار و تحصیل محروم شده‌اند اما نباید امید را از دست داد)).

او از دولت طالبان خواست که تمنا پریانی، پروانه ابراهیم خیل و سایر فعالان را از بند رها کنند و به زنان و دختران اجازه بدهند که دوباره به مکاتب و کار برگردند.

در روز دوم این نشست، کارگاه و ورکشاپ‌های تخصصی با کمک مقامات و نهادهای بشردوستانه جهان برگزار شد.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *