ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ی حقوق بشر سازمان ملل برای افغانستان در سخنرانی خود در نشست شورای حقوق بشر این سازمان، خواستار گفت‌وگوی معنادار طالبان با زنان افغانستان شده است.

بحث فوری شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره‌ی حقوق زنان و دختران افغانستان روز چهارشنبه، ۱۰ سرطان برگزار شد.

به نقل از اعلامیه شورای حقوق بشر سازمان ملل، ریچارد بنت، در این نشست گفته است که از آگست ۲۰۲۱ به‌این طرف، نگرانی‌ها در مورد وضعیت زنان در افغانستان و عقب‌افتادن آنان از حقوق‌شان مطرح بوده است.

او از طالبان خواسته است تا گفت‌و‌گوی معناداری را با زنان افغانستان برگزار کند و به آنها اجازه دهند تا در زندگی مدنی، سیاسی و اقتصادی مشارکت کامل داشته باشند.

بنت تأکید کرده است که طالبان همچنین باید به همه حقوق زنان و دختران برای تحصیل در تمام سطوح احترام بگذارند و مکاتب را به‌روی دختران باز کنند.

میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز گفته است از زمانی که طالبان قدرت را به دست گرفتند، زنان و دختران در افغانستان از حقوق خود محروم شده‌اند.

او می‌گوید که آینده‌ی زنان و دختران افغانستان حتی تاریک‌تر خواهد بود مگر اینکه چیزی تغییر کند.

باشله تأکید کرده است که جامعه جهانی شاهد طرد تدریجی زنان و دختران از عرصه عمومی و ستم نهادینه‌شده و سیستماتیک علیه آنها بوده است.

او گفته است که طالبان به تعهدات افغانستان تحت معاهدات بین‌المللی، از جمله تعهد به رفع تبعیض علیه زنان و تضمین حق آنان برای مشارکت برابر پایبند باشند.

خانم باشله اضافه کرده است: «امروز، دوباره از طالبان می‌خواهم که این درخواست‌های زنان برای نشستن بر سر میز را بپذیرند و در گفت‌وگوی معنادار شرکت کنند.»

فدریکو ویلگاس، رییس شورای حقوق بشر گفته است که تبعیض علیه زنان یکی از قدیمی‌ترین موارد نقض حقوق بشر بوده و بیش از نیمی از بشریت را تحت تأثیر قرار داده است.

او گفته است که بحث فوری شورای حقوق بشر در حالی برگزار می‌شود که در زمینه دستاوردها در مورد حقوق زنان و دختران در سراسر جهان، از جمله در افغانستان پسرفت صورت گرفته است

شورای حقوق بشر در ادامه گفته است که زنان و دختران در افغانستان با نقض سیستماتیک حقوق خود مواجه بوده‌اند که مستقیماً ناشی از اتخاذ تدابیر و سیاست‌های عمدی از سوی طالبان است.

این شورا افزوده است که مشارکت کامل، برابر، مؤثر و معنادار همه زنان و دختران در تمام عرصه‌های زندگی در افغانستان برای صلح پایدار و توسعه پایدار اقتصادی و اجتماعی ضروری است. همچنین احترام به حقوق زنان و دختران، شرط تحقق همه حقوق بشر در افغانستان است.

شورای حقوق بشر گفته است که نیاز مستمر به تضمین حاکمیت قانون، آزادی‌های اساسی و حقوق بشری شهروندان افغانستان از جمله کودکان و دختران و ایجاد یک دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام و اقلیت‌ها وجود دارد.

این شورا تأکید کرده است که وضعیت انسانی وخیم در کشور باید مورد توجه جامعه بین‌المللی باشد و مردم افغانستان را نباید در مواجهه با این مشکلات بی‌سابقه تنها گذاشت.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *