امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان می‌گویدکه گفت‌وگوهای “مثبتی” با مقام‌های ایران در مورد مسایل سیاسی، تجارتی، و مسایل امنیتی داشته و “امیدوار است که “نتایج هم خوب باشد”. وزارت خارجه ایران در توضیح سفر وزیر خارجه طالبان به ایران گفته است که هدف از سفر حفظ “روابط اقتصادی و تجاری” با افغانستان است.

آقای متقی در نوار صوتی که طالبان منتشر کرده است، در مورد گفت‌وگوهایش در تهران می‌گوید: “با جانب ایرانی در مورد مسایل تجاری، مواد نفتی و ترانزیت کالا که از راه ایران به افغانستان بیاید صحبت کردیم. وزیران و هیات‌های فنی ما با همتایان ایرانی خود نشست‌های جداگانه داشتند.”

وزیر خارجه طالبان گفت: “تلاش ما این است که با کشورهای منطقه به خصوص همسایه مناسبات خوب باشد و اختلافات وجود نداشته باشد و کشورها و حکومت‌ها به یکدیگر منفعت برسانند.”

آقای متقی افزوده که هدفش “اتصال” کشورهای جنوب آسیا با کشورهای آسیای مرکزی است. چنان که به گفته او “ایران هم می‌تواند از مسیر افغانستان با کشورهای آسیای میانه از جمله تاجیکستان و ازبکستان در مبادلات تجاری خود استفاده کند.”

وزیر خارجه طالبان می‌گوید ما می‌خواهیم افغانستان در آینده “سیاست متوازن” داشته باشد که به ضد و یا طرفداری از جانبی “تعبیر” نشود.

به گفته وزارت خارجه ایران “قرار است در این سفر در موضوعات مختلف اقتصادی و تجاری همچون همکاری‌های بانکی، بازارچه‌های مرزی، معدن، تجارت و همکاری‌های ورزشی توافقاتی حاصل شود.”

 

ایران می‌گوید که این سفر برای “حفظ روابط اقتصادی و تجاری دو کشور” و “در راستای منافع مردم کشور همسایه خصوصا در شرایط کنونی” است.

سرنوشت سفارت افغانستان در تهران

در همین حال حساب توییتری وزارت خارجه ایران در جواب به شایعاتی در مورد تحویل دادن سفارت افغانستان در تهران به طالبان بدون تکذیب این موضوع نوشت: “فعالیتهای دیپلماتیک سفارت افغانستان در تهران همانند تمامی سفارتخانه‌های خارجی در چارچوب اصول و قواعد تعریف شده کنوانسیون ۱۹۶۱ وین در خصوص روابط دیپلماتیک قرار دارد و هیچگونه تغییر و تحولی خارج از آن ممکن نیست”.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *