موسسه تحقیقات سیاست خارجی امریکا می‌گوید طالبان فعالانه به دشمنان امریکا کمک می‌کند و افغانستان خانه بسیاری از گروه‌های تروریستی مورد حمایت این گروه است.

این نهاد گفت که واشنگتن برای نابود کردن این تهدیدها، نیاز به تخصیص منابع و بازسازی ائتلافی از متحدان مخالف افراط‌گرایی دارد.

در مقدمه این گزارش تحقیقی که تحت عنوان “افغانستان پس از ظواهری، گزینه‌های ضد تروریسم امریکا در آسیای جنوبی جدید” آمده است که باوجود توجه واشنگتن به تحولات اوکراین و تنگه تایوان، تروریسم همچنان تهدیدی برای امنیت ملی امریکاست.

این گزارش می‌افزاید: “حمله اخیر ضد تروریسم علیه ایمن الظواهری در کابل نشان می‌دهد که مبارزه با القاعده، در میان گروه های دیگر، پایان نیافته است و افغانستان همچنان یک پناهگاه امن برای بسیاری از سازمان‌های تروریستی جهان یا گروه‌های وابسته به آنها است.”

این نهاد توصیه کرده که در آینده، امریکا باید به تخصیص منابع برای کشف و مختل کردن تهدیدات تروریستی ناشی از افغانستان ادامه دهد. به گفته این نهاد تحقیقاتی واشنگتن برای انجام این کار نیاز به بازسازی ائتلافی از متحدان مخالف افراط گرایی دارد که بتوانند در صورت نیاز، پشتیبانی اطلاعاتی و لجستیکی را برای کمک به این کار ارائه دهند.

به گفته فیلیپ واسیلوسکی، نویسنده این گزارش، یک سال پس از خروج سریع و فاجعه‌بار امریکا از افغانستان، تهدید تروریسم که در وهله اول علیه امریکا، هنوز وجود دارد.

در این گزارش طولانی آمده است در حالی که ایالات متحده و رژیم طالبان منافع مشترکی در شکست دولت اسلامی (داعش) در افغانستان دارند، هیچ همگرایی دیگری از منافع یا ارزش‌ها بین دو طرف وجود ندارد.

در بخشی از مقدمه این گزارش آمده است: “در واقع، طالبان فعالانه به دشمنان امریکا کمک می‌کند. افغانستان خانه بسیاری از گروه‌های تروریستی است که توسط طالبان پناه داده شده یا حمایت می‌شوند. برخی از این گروه ها، مانند القاعده جاه طلبی‌های جهانی دارند، در حالی که برخی دیگر بر اهداف منطقه‌ای در هند، پاکستان و آسیای مرکزی متمرکز هستند.”

نویسنده این گزارش تحقیقی می‌گوید که جلوگیری از حملات تروریستی توسط هر یک از این گروه‌ها در افغانستان یک کار بزرگ است. آنها به همگرایی بین رژیم طالبان و برخی از دولت‌های آسیای مرکزی اشاره می‌کنند: “برخلاف دهه 1990، تنها یک کشور آسیای مرکزی، تاجیکستان، ساز مخالفت با طالبان را می‌زند. برخی دیگر موضعی بی طرف نسبت به رژیم طالبان اتخاذ کرده‌اند و در حمایت از عملیات ضد تروریسم مردد هستند.”

این گزارش تاکید می‌کند که هر راهبردی باید این حمایت در حال تحول یا فقدان آن از سوی کشورهای آسیای مرکزی را در نظر بگیرد.

 

حمله به ایمن الظواهری

در گزارش آمده است که حمله اخیر هواپیماهای بدون سرنشین در کابل به ایمن الظواهری، رهبر القاعده نشان می‌دهد که زیرساخت های ضد تروریسم لازم برای حمله به القاعده و متحدانش دست نخورده و توانمند باقی مانده است. با این حال گفته شده که نباید از یک عملیات واحد و موفقیت آمیز نتیجه گیری‌های زیادی کرد.

به باور نویسنده این گزارش، ایالات متحده در حال حاضر همه منابع، اطلاعات، دسترسی و شرکای لازم را برای اجرای یک مبارزه ضد تروریسم پایدار در برابر تهدیدهای متعدد دیگر در افغانستان ندارد.

آنها گفته‌اند که امریکا باید در نظر بگیرد که ظواهری نه در برخی از مناطق دورافتاده مناطق قبایلی پاکستان، بلکه در قلب کابل کشته شده است.

در گزارش گفته شده که کشته شدن ظواهری پس از آن اتفاق افتاد که طالبان به جهان اطمینان دادند که دیگر هرگز تروریست‌ها را پناه نخواهند داد. به باور تهیه کنندگان گزارش، “باید تعجب کرد که با وجود این موفقیت بزرگ، طالبان و شرکای آنها چه چیز دیگری را از جهان پنهان می کنند.”

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *