رئیس موسسه آب و محیط زیست دانشگاه سازمان ملل می‌گوید که افغانستان به دلیل ضعف در زیرساخت‌های آبی از لحاظ امنیت آبی در وضعیت بحرانی قرار دارد.

کاوه مدنی گفت که نبود شبکه سراسری آبرسانی و شرایط غیر بهداشتی، امنیت آبی را در افغانستان به خطر انداخته است.

آقای مدنی تاکید کرد که این فشار کمبود منابع آبی و نبود تدبیر برای رسیدگی به این بحران، بیشتر بر دوش جوامعی است که از لحاظ اقتصادی ضعیف‌تر هستند.

به گفته این کارشناس محیط زیست، ضعف در امنیت آبی بیشتر از همه برای کشاورزان، جوامع روستایی مانند زنان و کودکان آسیب می‌رساند و ادامه آن می‌تواند کل کشور را دچار مشکل کند.

او در خصوص مناقشات آبی بین ایران و افغانستان گفت که معاهداتی از قبل بین دو کشور امضا شده که در آن زمان هر دو طرف آگاهی عمیقی از اهمیت محیط زیست و حفظ تالاب‌ها نداشتند.

آقای مدنی در این مصاحبه گفت که امروز تاثیر از بین رفتن هامون و تالاب‌ها بر زندگی و حفظ محیط زیست مشهود است و بهتر است که هر دو کشور به جای متهم کردن یکدیگر با هم گفت‌و‌گو کنند و برای محافظت از محیط زیست حوزه هلمند چاره‌ای بیندیشند.

کارشناسان محیط زیست می‌گویند که خشکسالی‌های اخیر گویای تأثیر گسترده‌تر تغییرات آب و هوایی بر کشوری است که بر اثر دهه‌ها درگیری و مدیریت ضعیف آب به شدت آسیب دیده است.

کارشناسان در سال‌های پسین بارها از آغاز یک بحران منابع آبی در افغانستان هشدار داده‌اند.

مجله علمی آندارک نیز اخیراً در گزارشی اختصاصی به نقل از ساکنان منطقه بند قرغه نوشت که پایین آمدن سطح آب این دریاچه باعث شده تا زندگی اقتصادی افرادی که به این بند وابسته هستند به شدت تحت تاثیر قرار بگیرد.

سطح آب دریاچه همیشه متوسط یعنی به اندازه یک سوم مایل مربع بود و آب زیرزمینی بخش زیادی از کابل را تامین می‌کرد.

اما اکنون آخرین ارزیابی‌ها در سه سال گذشته حاکی از این است که مساحت سطح آب این دریاچه نزدیک به دو سوم کاهش یافته است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *