رضا جعفری رییس جنبش بین المللی مقاومت افغانستانی ها در گفتگوی ویژه با خبرنگار اعزامی همدم نیوز از استدیو‌ پاریس ، در پایان جلسه اخیر پارلمان ارو‌پا به بررسی نقاط مختلف این جلسه پرداخت:
رضا جعفری که از مدعوین این جلسه و از فرانسه در این نشست حاضر شده بود بیان نمود که جلسه پارلمان اروپا در مجموع خوب بود، در چند وقت اخیر بود که مدیاهای اروپا و جهان از افغانستان صحبت نمی کردند و افغانستان داشت از یاد می رفت، این برنامه باعث شد که شخصیت های مهم و مدیاهای مهم دوباره درباره افغانستان صحبت کنند و یاد اوری کنند.
این برنامه باعث شد که اتحادیه اروپا که قول کمک 1 میلیارد و دوصد میلیون دالری را داده بود، یاد آوری شد. شخصیت های حاضر در این برنامه نظر خود را در رابطه با موضوع زنان بیان کردند و یکبار دیگر شدت خطر برای مردم افغانستان بخصوص خانم ها و همچنین مشکلات افغانستان از جمله مشکلات گرسنگی، اطفال، حقوق بشر و .. ازنزدیک لمس کرده و از زبان خود مردم بشنوند و برای وعده های گفته شده اتحادیه اروپا یاد اوری بشود.
تمام مدیاهای مهم اروپا حاضر بودند، تمام جلسات ضبط شده، سایت پارلمان اروپا همه را نشر نمود در این جلسه وعده های بزرگی از سمت ریاست پارلمان اروپا، مسولین کمیسیون های مختلف، داده شد و بیان شد که وعده های قبلی خود پایبند بوده و آن را تمدید کردند.
مهم ترین این وعده ها، کمک های مالی و حمایت از زنان افغانستان بود، درخواست آزادی زنان دربند، رعایت حقوق زنان در افغانستان بود.
بیشترین مسائل مطرح شده در رابطه با زنان بود، مسائل مربوط به زنان اولویت برنامه بود، جایزه برنامه ساخاروف هرسال فقط به یک نفر اهدا میشد ولی امسال به احترام شرایط افغانستان به نفرهای دوم هم تقدیرنامه داده شد، این برنامه زمینه جمع شدن هنرمندان و زنان فعال افغانستان را فراهم کرد.
نقطه ضعف های این برنامه، می شد به ارتباط ضعیف پارلمان اروپا با جامعه و مردم افغانستان اشاره کرد، این ها آدرس از کمسیون های مختلف، جنبش های مقاومت مختلف و .. را نداشتند. همه شان صحبت های همین مهمانان بود که گاها شناخته شده بودندو تلاش داشتند تا ازین طریق به دختران و زنان در افغانستان متصل بشوند. اما متاسفانه اتحادیه اروپا مانند جامعه جهانی، به اعضای دولت قبلی اعتماد کرده و نزدیکان به آن ها را منبع خود می دانستند درصورتی که اگر به جوانان افغانستان اعتماد شود شرایط کاملا فرق خواهد کرد، اعضا و نزدیکان دولت قبل بودند که باعث ایجاد این شرایط د رافغانستان شدندو این ها آزمون خود را پس داده اند و لایق این نیستند که در این برنامه ها شرکت کرده و نمایندگی مردم افغانستان را بکنند و درباره اینده افغانستان نظر بدهند و تصمیم بگیرند.

رضا جعفری در ادامه صحبت های خود گفت؛
دختران معترض کابل که چشم به چشم با طالبان در حال مبارزه هستند، گروه های مقاومت که در داخل افغانستان هستند نیز به اینان اطمینان داشته و تلاش کرده بودند که بوسیله نامه های خود با اتحادیه اروپا ارتباط برقرار کنند و حرف های خود را میانه میدان مبارزه و مقاومت بگویند ولی متاسفانه این نمایندگان هیچ کدام از نامه ها را نخواندند و هیچ ارتباطی با دختران و زنان از افغانستان برقرا نشد و این که فقط یک خانم هدی خاموش بصورت انلاین در این برنامه اشتراک کرده بودند و از دختران افغانستان هیچ کس به این برنامه وصل نشد، تمام نزدیکان دولت قبل همانطور که چهاردستی به قدرت در زمان دولت قبل وصل بوده و تمام امتیازات زنان را برای خود میخاستند، این بار نیز قصد داشتند همان کار را کرده و خود را نماینده دختران افغانستان معرفی نمایند. خوشبختانه اتحادیه اروپا چند تن از فعالین مدنی را دعوت کرده بودند و آن ها حرف و واقعیت ها را بیان نمودند.
نکته مثبت دیگر و امیدواری دیگر این بود که برخی از فعالین مدنی از حزب‌ها و کمیسون های مختلف اتحادیه اروپا خواستند که با دختران داخل افغانستان به ارتباط شوند و آن ها نیز قبول کرده و قول داده که بزودی که جلسات انلاین بین اتحادیه اروپا و فعالین مدنی و دختران افغانستان برگزار نمایند و فعالین مدنی در خارج بعنوان حلقه اتصال بین این دو خواهند بود.
فعالین مدنی اعلام کردند که اجازه نخواهند داد که معامله گران، نزدیکان دولت قبل با جامعه جهانی و اتحادیه اروپا و ارگان های کمک کننده به افغانستان وارد معامله و مذاکره شوند. فعالین مدنی گفتند که در زمانی که طالبان آمدند تظاهرات هایی در سراسر جهان برگزار کردند، اما اگر بار دیگر از طالبان دعوت شود تظاهرات های گسترده تر برگزار خواهند کرد، آن ها اعلام کردند در صورتی که نزدیکان دولت قبل و معامله گران سرنوشت افغانستان باز خود را نماینده مردم افغانستان اعلام کنند تظاهرات های گسترده تری علیه آنان برگزار خواهند کرد زیرا که معتقد هستند اگرچه این ها عضو طالبان نیستند ولی عامل اصلی سقوط جمهوریت در افغانستان بودند، در بدترین شرایط مردم را تنها گذاشته و بعد از خارج شدن از افغانستان کدام کار مفید هم انجام ندادند.
وی در جمع بندی صحبت های خود افزود:
اتحادیه اروپا اعلام کردند که به وعده های خود پایبند هستند، جلسات شان با مردم وافغانستان و خانم های افغانستان ادامه خواهد داشت و این یک شروع بود که از تجارب فعالین مدنی استفاده شد، تماس های انلاین با فعالین در کشورهای مختلف برای گرفتن نظرات و ایده های انان بود.
اتحادیه اروپا اعلام کردند که متوجه هستند که اعتراضات زیادی به حضور این زنان بعنوان نماینده زنان افغانستان موجود است، پیش روی پارلمان اروپا مردم اعتراض کرده بودند و یکی از حضار در سالن نیز اعلام کرده که اینان نماینده زنان افغانستان نیستند.
رضا جعفری افزود که امیدوار هستیم که دفعه های بعد به جوانان میدان داده شود، با فعالین از داخل ارتباط برقرار شود و اینکه به وعده های اتحادیه اروپا باور داشته و امیدوار هستیم که این وعده ها بزودی محقق شود.
در کل این جلسه بسیار خوب و مفید بود امیدوار هستیم که با استفاده از نیروی جوانان تحصیل کرده و کمک جامعه جهانی بتوانیم اینده مملکت را بدست گرفته و آن را بسازیم.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *