عبدالله الدرداری، رییس برنامه‌ی انکشافی سازمان ملل متحد در افغانستان گفته است که این سازمان حدود ۱۳۵ میلیون دالر را در بانکی در افغانستان در اختیار دارد، اما نمی‌تواند آن‌را مصرف کند. او گفته است که بانک مرکزی افغانستان نتوانسته است این مقدار دالر را به پول افغانی تبدیل کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، الدرداری این اظهارات را در جلسه‌ی فیضایی تحریم‌های جهانی (ACAMS) مطرح کرده است. او افزوده است که سازمان ملل میلیون‌ها دالر با به کابل برده و به بانک بین‌المللی افغانستان سپرده است.

به‌گفته‌ی او، طالبان وعده‌ی روشن داده بودند که این مقدار پول به‌صورت خودکار به پول افغانی تبدیل می‌شود. الدرداری تأکید کرده است: «این اتفاق نیفتاده است.»

رییس برنامه‌ی انکشافی سازمان ملل در افغانستان علاوه کرده است: «۳۰ میلیون دالر در بانک بین‌المللی افغانستان گیر کرده است که نمی‌توانیم آن را به افغانی [پول افغانی] تبدیل کنیم و بدون افغانی همان‌طور که می‌توانید تصور کنید، ما نمی‌توانیم همه برنامه‌های خود را اجرا کنیم.»

این درحالی است که طالبان از زمان تسلط بر افغانستان در ماه آگست سال گذشته‌ی میلادی، استفاده از ارز خارجی را در این کشور ممنوع کردند.

از سوی هم، طالبان مدت‌هاست که تحت تحریم‌های بین‌المللی قرار دارد و با قدرت‌گیری دوباره‌ی این گروه، ذخایر بانک مرکزی افغانستان که در بانک‌های امریکا نگهداری می‌شد، نیز مسدود شده است.

این تحریم‌ها باعث شده است که عملیات بشردوستانه برای بیش از نیمی از جمعیت افغانستان که از گرسنگی شدید رنج می‌برند و اقتصاد، آموزش و خدمات اجتماعی نیز در این کشور با فروپاشی مواجه هستند، اجرایی نشود.

بانک‌های بین‌المللی نیز نسبت به نقض تحریم‌ها تا حالا محتاط بودند، اما به تازگی وزارت خزانه‌داری امریکا اعلام کرده است که بانک‌های بین‌المللی می‌توانند بدون ترس نقل‌وانتقالات پول را به‌منظور بشردوستانه انجام بدهند.

افزون بر این، در گزارش رویترز به کمبود نقدینگی نیز به‌عنوان یک چالش اشاره شده است. در این گزارش به نقل از الدرداری آمده است که در ماه نوامبر سال گذشته گفته بود به ارزش حدود چهار میلیارد دالر پول افغانی در اقتصاد افغانستان وجود دارد، اما تنها به ارزش حدود ۵۰۰ میلیون دالر آن در گردش است..

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *