هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) از ادامۀ توقیف خودسرانۀ خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای توسط طالبان در این کشور ابراز نگرانی کرده و از این گروه خواسته است که ارعاب رسانه‌ها متوقف کند.

یوناما گفته است که هیچ نشانه‌ای از کاهش میزان بازداشت‌های خودسرانه خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای توسط طالبان وجود ندارد.

به گفتۀ این سازمان، طالبان در بسیاری موارد به بازداشت‌شدگان اجازۀ هیچ‌گونه تماس به بیرون از نظارت‌خانه‌ها را نداده اند.

حدود دو هفته پیش، طالبان در ولایت قندهار چندین خبرنگار و مسوول رسانه‌های محلی را بازداشت کردند. هرچند تا کنون دلیل بازداشت این خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای مشخص نشده است، بر اساس برخی گزارش ها،‌ پخش موسیقی از طریق نشرات رادیو‌های محلی ولایت قندهار، یکی از دلایل بازداشت موقت آنان بوده است.

یوناما همچنین افزوده است: “بسم‌الله‌ وطندوست بعد از سپری نمودن ۱۰ روز توقیف در چنین شرایط آزاد شد. اما حبس‌های بیشتری صورت گرفته است. ملل متحد از طالبان می‌خواهد تا ارعاب رسانه‌ها را متوقف کنند.” در تازه‌ترین مورد، طالبان غلام‌ربانی هدفمند، نمایندۀ ولایتی کمیته مصوونیت خبرنگاران افغانستان در ولایت غور و گل احمد خسرو، یک خبرنگار محلی را در این ولایت بازداشت کرده اند.

کمیتۀ مصوونیت خبرنگاران گفته است که طالبان آقای خسرو را پس از چندین ساعت بازجویی، دوباره رها کرده اند، اما تا کنون از سرنوشت نمایندۀ این کمیته در ولایت غور خبری نیست.

این کمیته گفته است که با تماس‌های مکرر با مسوولان طالبان، تا اکنون در مورد چگونگی بازداشت آقای هدفمند هیچ پاسخی دریافت نکرده است. این کمیته همچنین از طالبان خواسته است که باید هرچه زودتر این نمایندۀ ولایتی‌اش را رها کنند.

این در حالی است که هفته گذشته، انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان از افزایش محدودیت‌ها بر فعالیت رسانه‌ها و خبرنگاران در این کشور ابراز نگرانی کرده و گفته بود که هنوز هم بازداشت خبرنگاران از سوی طالبان ادامه دارد.

به گفتۀ این انجمن، یافته‌های آنان نشان می‌دهد که در هفت ماه اخیر، ۱۱۴ قضیه خشونت علیه خبرنگاران به ثبت رسیده که بیشتر آن توسط افراد طالبان بوده است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *