هیلاری کلینتون،‌ وزیر خارجهٔ پیشین ایالات متحده، در مقایسهٔ محمد اشرف غنی، رییس جمهور پیشین افغانستان و ولادمیر زلینکسی رییس جمهور اوکراین، با الفاظ سرزنش کننده از غنی و با کلمات تمجید‌آمیز از زلینسکی یاد کرده است.

کلینتون در نشستی زیر نام “افغانستان-یافتن راهی برای پیشرفت” که از سوی مجمع جایزهٔ صلح نوبل برگزار شده بود، وضعیت موجود در افغانستان را به بحث گرفت و در جریان این بحث، غنی و زلینسکی را با هم مقایسه کرد.

خانم کلینتون گفت: ” به تفاوت نگاه کنید که اشرف غنی به خاطر جانش فرار می‌کند و با خود پول را می‌برد و زلینسکی می‌گوید، من نمی‌روم، مهمات ارسال کنید. آنها [حکومت محمد اشرف غنی] برای هیچ چیزی نجنگیدند، برای هیچ کسی و یا هدفی.”

پس مسلط شدن مجدد طالبان بر افغانستان و خروج غنی از آن کشور، گزارش‌های نشر شد که گویا غنی با ۱۶۹ میلیون دالر از افغانستان فرار کرده است.

اما بازرس ویژۀ ایالات متحده در امور بازسازی افغانستان (سیگار) در اگست ۲۰۲۲ با نشر گزارشی گفت که انتقال این مقدار پول با هیلیکوپترهای حامل آقای غنی و همراهانش غیر محتمل به نظر می‌رسد.

محمد اشرف غنی نیز پس از خروج از افغانستان اتهامات وارده مبنی بر انتقال پول را رد کرد و گفت که حاضر به هرگونه تحقیقات مستقلانه در این مورد است.

غنی به تاریخ ۱۴ اگست ۲۰۲۲ درست یک سال پس از خروج‌ وی از افغانستان در مصاحبه‌ای با تلویزیون سی‌ان‌ان از تصمیم خود دفاع کرد و گفت که به خاطری کشورش را ترک کرد که طالبان نتوانند بار دیگر رییس جمهور افغانستان را تحقیر کنند.

محمد اشرف غنی در این مصاحبه گفت که هرگز از مرگ نترسیده و دلیل خروجش از افغانستان این بوده است که “به طالبان و حامیان آنان یکبار دیگر مسرت تحقیر کردن یک رییس جمهور افغانستان ” را ندهد.

خانم کلینتون از توافقنامهٔ‌ دوحه که سر آغاز فصل جدید رویدادها در افغانستان است، به عنوان یک توافق بد یاد کرد. به گفتهٔ کلینتون،‌ نبود نفو‌ذ امریکا، عدم حضور زنان در مذاکرات منتهی به این توافق و رهایی بیش از پنج‌هزار زندانی طالبان از محابس افغانستان بر بنیاد این توافق را به عنوان کاستی‌های آن بر شمرد.

کلینتون نیز مانند مقام‌های برحال دموکرات حکومت امریکا به شمول جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، بار ملامت وضعیت پیش‌آمده در افغانستان به دنبال خروج قوای امریکایی را به دوش حکومت دونالد ترمپ، رقیب پیشین‌اش افگند.

خانم کلینتون در پاسخ به سوالی که آیا خروج نیروهای بین المللی به رهبری ایالات متحده از افغانستان یک اشتباه بزرگ بود یا خیر، گفت: “اشتباه نبود؛ توافقی توسط حکومت ما صورت گرفته بود که ما بیرون شویم. و این توافق در فبروری ۲۰۲۰ صورت گرفته بود.”

این مقام پیشین ایالات متحده در پاسخ به سوال دیگر که آیا توافق دوحه میان حکومت به رهبری دونالد ترامپ، رییس جمهور پیشین امریکا، و گروه طالبان یک توافق خوب بود یا خیر، گفت که “از جهات مختلف یک توافق خوب نبود.”

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *