حبیب‌الله الهام، رئیس اداره اطلاعات و فرهنگ طالبان در نیمروز تائید کرد که روز دوشنبه ۱۶ حوت، مرزبانان طالبان و ایران در ولسوالی کنگ این ولایت درگیر شدند. این دومین درگیری طالبان با ایران است. پس از آن، ملایعقوب، سرپرست وزارت دفاع طالبان به نیمروز رفت و با منسوبین محلی گفتگو کرد.

اولین درگیری طالبان با مرزبانان ایرانی روز چهارشنبه ۱۰ قوس رخ داد. وزارت خارجه ایران اختلافات مرزی را دلیل درگیری خواند.

دلیل درگیری چهار روز پیش اما بند کمال خان اعلام شده است. خبرگزاری فارس ایران به نقل از منابع محلی گزارش داد: «پس از آنکه کشاورزان نیمروز قصد داشتند در منطقه سیخ سر یکی از کانال‌های بند کمال خان را پاکسازی کنند از سوی مرزبانان ایران متوقف شدند، اجازه کار به آن‌ها داده نشد و یکبار دیگر درگیری رخ داد.»

وزارت دفاع طالبان گفته است ملایعقوب در سفر به نیمروز از بند کمال خان هم دیدن کرده است.

اختلافات مرزی و مسائل مربوط به آب، تنش بین طالبان و ایران را افزایش داده است. هرچند طالبان چندی پیش اعلام کرد حقابه ایران را به صورت کامل می‌پذیرد.

رئیس اداره اطلاعات و فرهنگ طالبان در ولایت نیمروز گفته است درگیری روز دوشنبه میان مرزبانی ایران و طالبان بر اثر یک سوء تفاهم بود. به گفته وی، درگیری با پادرمیانی مسئولان محلی دو طرف مرز رفع شد.

مقام‌های ایران تاکنون در این مورد اظهار نظر نکرده‌اند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *