مرکز مطالعات بین‌المللی مبارزه با تروریسم در گزارش تازه خود می‌گوید که طالبان قادر به حفظ تجهیزات آمریکایی باقی‌مانده از ارتش پیشین افغانستان نیستند و خطر افتادن این سلاح‌ها به دست گروه‌هایی مانند داعش و القاعده وجود دارد.

این گزارش که با عنوان “سلاح‌ها در افغانستان: غنایم جنگی طالبان” منتشر شده به انواع اسلحه و تجهیزات نظامی آمریکایی به جا مانده در افغانستان و این که چه مقدار از آن‌ها را طالبان از آغاز سال ۲۰۲۱ از ارتش افغانستان بدست آورده‌اند، می‌پردازد.

شماری از سلاح‌های سبک مانند تفنگ‌های تهاجمی، تپانچه و مسلسل، و همچنین تجهیزات نظامی برای شناسایی هویت بین سازمانی دستی، سلاح‌های سنگین و تجهیزات نظامی مانند موشک، هواپیما، هلیکوپتر و خودروهای زرهی عمدتا پس از سقوط دولت افغانستان به دست جنگجویان طالبان افتاده است.

در این گزارش آمده که توانایی طالبان برای مدیریت سلاح‌های غربی که بدست آورده‌اند موضوعی مورد نگرانی کشورهای غربی است.

آمریکا در تلاش تهیه فهرست موجودی تمام تجهیزاتی است که در طی دو دهه در افغانستان به‌جا گذاشته است.

تخمین زده می‌شود که “کمتر از یک سوم” از ۸۸ میلیارد دلاری که برای ایجاد نیروهای امنیتی پیشین افغانستان هزینه شده است، هزینه تهیه این‌سلاح‌ها و تجهیزات نظامی شد.

تعمیر و نگهداری پیچیده‌ترین انواع سلاح‌ها و تجهیزات مانند هلیکوپترها و هواپیماهایی که به ارتش پیشین افغانستان داده شد به پیمانکاران خصوصی آمریکایی واگذار شده بود که پیش‌تر از ماه آگوست ۲۰۲۱ از افغانستان خارج شدند.

به گفته این گزارش احتمالا “طالبان برای تعمیر و راه‌اندازی هواپیماهایی که بدست آورده به کمک فنی خارجی مثلا از چین و روسیه روی آورده باشند.”

تنها در سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹، آمریکا به ارتش دولت پیشین افغانستان ۷ هزار عدد مسلسل و بیش از ۲۰ هزار نارنجک کمک کرده است و تنها در دو سال گذشته بیش از ۱۸ میلیون گلوله مهمات به آنها داده است.

همچنین تنها طی ماه‌های اپریل ۲۰۲۱ تا جولای ۲۰۲۱ در حالی که آمریکا در حال تکمیل خروج آخرین سربازانش از افغانستان بود به تسلیحاتی “به ارزش بیش از ۲۱۲ میلیون دلار شامل راکت، مواد انفجاری و مهمات” در اختیار نیروهای ارتش ملی افغانستان قرار داده شد.

تقریبا تمام تجهیزات و اسلحه ارتش دولت پیشین افغانستان پس از تسلط طالبان بر افغانستان به دست این گروه افتاده است.

 

 

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *