مقام‌های ایرانی می‌گویند که این کشور برای تکمیل پروژه خط آهن هرات – خواف با طالبان مذاکره کرده‌اند و هر دو طرف در صدد احداث این خط آهن و بهره‌برداری از آن هستند.

عباس خطیبی‌، معاون ساخت و توسعه راه آهن ایران گفته است که روند ساخت و تکمیل پروژه خط آهن هرات – خواف پس از تحولات سیاسی افغانستان مدتی متوقف شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، خطیبی گفته است که «اگر طرف‌های افغانستانی به تکمیل و تداوم این خط ریلی اقدام کنند، قطعا تحول بزرگی در حوزه حمل‌ونقل رخ خواهد داد».

معاون ساخت و توسعه راه آهن ایران گفته است که مقام‌های این کشور در خصوص تسریع بهره‌برداری از خط‌ آهن هرات- خواف مذاکراتی با «دولتمردان افغانستانی انجام دادند».

او گفته است که راه آهن هرات – خواف در مسیر کریدور شرق به غرب است و چین را از طریق ازبیکستان، ‌افغانستان و ایران به سمت ترکیه و اروپا متصل می‌کند.

این مقام ایرانی افزوده است که این راه آهن می‌تواند به نوعی احیاگر جاده ابریشم باشد.

خط آهن خواف – هرات در چهار قطعه تعریف شده است. دو قطعه این خط آهن در داخل ایران و دو قطعه در داخل افغانستان است. دولت ایران سه قطعه از این خط آهن را ساخته است.  قطعه چهارم در داخل افغانستان به دو بخش تقسیم و عملیات اجرایی قسمت اول آن آغاز شده بود؛ اما گفته می‌شود پس از تحولات اخیر متوقف شده است.

گفتنی است که این خط آهن در ماه قوس سال ۱۳۹۹ توسط رییسان جمهور پیشین ایران و افغانستان افتتاح شده بود.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *