وزارت خارجه طالبان می‌گوید که امیر خان متقی، سرپرست این وزارت با مولود چاووش اغلو، وزیر خارجۀ ترکیه در حاشیۀ نشست “دیپلوماسی آنتالیا” دیدار و در مورد مدیریت پنج میدان هوایی افغانستان بحث و گفتگو کرده اند.

حفیظ ضیا احمد، معاون سخنگوی این وزارت روز یکشنبه ۱۳ مارچ (۲۲ حوت) با فرستادن پیامی به خبرنگاران گفت که دو طرف تاکید کردند که باید گفتگوها دربارۀ ماده‌های قرارداد مدیریت‌ میدان‌های هوایی افغانستان که نیاز به بحث بیشتر دارد، ادامه یابد.

آقای ضیا احمد افزوده است: “در این نشست وعده سپرده شد که هردو کشور به علاوه قطر، به زود ترین فرصت تلاش کنند تا از طریق بحث تخنیکی به حل موضوعات باقی‌مانده برسند.”

با خروج نیروهای امریکایی و ناتو از افغانستان و مسلط شدن طالبان بر این کشور در ماه اگست، روند پروازهای عادی از میدان‌های هوایی به این کشور متوقف شد و با گذشت هفت ماه، تا کنون این روند به حالت عادی بر نگشته است.

نختسین دور گفتگوهای تیم تخنیکی قطر و ترکیه برای مدیریت پنج میدان هوایی افغانستان با مقام‌های طالبان به تاریخ ۲۴ دسمبر ۲۰۲۱ (سوم جدی) آغاز شد و تا کنون چندین نشست میان دو طرف در کابل و دوحه برگزار شده است.

پیش از این وزارت خارجۀ قطر از توافق روی “چند موضوع کلیدی” در بارۀ چگونگی مدیرت میدان هوایی کابل با ترکیه و طالبان خبر داده بود.

این وزارت افزوده بود که تیم‌های تخنیکی دو طرف برای نهایی کردن این توافق‌نامه به گفتگوهای شان ادامه خواهند داد.

ترکیه حتی پیش از خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان، برای تامین امنیت و مدیریت میدان هوایی کابل نیز ابراز آمادگی کرده بود.

هرچند مدیریت میدان هوایی کابل مزایای اندک اقتصادی دارد، اما به هر کشوری که آن را گردانندگی کند فرصت جمع آوری اطلاعات در مورد کسانی را فراهم می‌کند که به افغانستان تردد می‌کنند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *