رابرت ماردینی، مدیرکل کمیته‌ی بین‌المللی صلیب سرخ که به‌تازگی به افغانستان سفر داشته، از کشورهای کمک‌کننده خواسته است که برای تقویت اقتصاد این کشور و جلوگیری فروپاشی خدمات عمومی اقدام کنند.

آقای ماردینی صبح امروز (یک‌شنبه، ۸ حوت) در رشته‌تویتی، وضعیت بشری در افغانستان را نگران‌کننده خوانده است.

او تأکید کرده است که کمیته‌ی بین‌المللی صلیب سرخ همچنان در کنار مردم افغانستان خواهد ماند؛ «زیرا آینده نامشخص است».

به تازگی هیأتی از نمایندگان نهادهای کمک‌رسان سازمان ملل هم که وضعیت بشری افغانستان را بررسی کرده، گفته است که سطح نیازهای کمک بشردوستانه در این کشور بی‌سابقه است و  بیش از ۲۴ میلیون تن، حدود ۵۹ درصد از جمعیت افغانستان به کمک‌های نجات‌بخش نیاز دارند.

این هیأت در بیانیه‌ای دیروز (شنبه، ۷ حوت) توسط دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه‌ی سازمان ملل (اوچا) منتشر شده، خواهان حمایت از فعالیت بشردوستانه در افغانستان شده است.

رینا گیالنی، رییس گروه گفته است: «عظمت درد و رنج انسانی و نیازهای عاجل افغان‌ها، به‌طور غم انگیزی در آنچه ما دیدیم و با افرادی که در جریان ماموریت مان صحبت کردیم، واضح بود، اما این هم آشکار بود که کمک‌کنندگان نیز کاملا به ارائه کمک‌های بشردوستانه اصولی و بدون قیدوشرط به مردم افغانستان، متعهد هستند».

او گفته است که با افزایش بحران‌ بشری و اقتصادی در افغانستان، عزم و اراده‌ی جامعه بین‌المللی در حمایت از کارمندان نهادهای بشردوستانه، صحی و دیگر پاسخ‌دهندگان، باید ثابت باقی بماند.»

روی‌کارآمدن طالبان که منجر به قطع کمک‌های خارجی و وضع محدودیت مالی شد، اقتصاد افغانستان را که به حمایت‌های خارجی وابسته بود، با فروپاشی کامل مواجه کرده است.

گفته می‌شود در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد مردم افغانستان زیر خط فقر قرار دارند و همچنین بیش از نیمی از جمعیت کشور با گرسنگی شدید مواجه‌اند. به گفته‎ی نهادهای کمک‌رسان، نیاز به کمک‌های بشردوستانه در افغانستان، نسبت به سال گذشته میلادی ۳۰ درصد افزایش یافته است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *