نشست سه روزه شماری از چهره‌های سیاسی مخالف طالبان در ویانا، پایتخت اتریش با نشر یک اعلامیه مشترک به کارش پایان داد. در این اعلامیه بر حل معضل کشور از راه گفت‌وگوهای سیاسی و حمایت از مقاومت مردم افغانستان برای تأمین «خواست‌های مشروع و حق‌طلبانه‌ی‌شان» تأکید شده است.

نشست ویانا روز پنج‌شنبه هفته‌ی گذشته آغاز شد. در این نشست شماری از چهره‌های سیاسی، از جمله رحمت‌الله نبیل رییس پیشین امنیت ملی، احمد مسعود، رنگین دادفر اسپنتا، شکریه بارکزی و فوزیه کوفی از اعضای پیشین مجلس نمایندگان، محمود صیقل دیپلمات پیشین کشور و برخی چهره‌های دیگر حضور داشتند.

در اعلامیه‌ی مشترک این نشست سه روزه ویانا که امروز (شنبه، ۲۶ سنبله) منتشر شده، آمده است که این نشست را آغاز روند سیاسی معنادار میان تمام جریان‌ها، احزاب و فعالان سیاسی و مدنی جهت توسعه و تحکیم یک دیدگاه مشترک می‌دانند تا در نهایت منجر به شکل‌دادن یک ساختار جامع و بدیل سیاسی شود.

طبق این اعلامیه، اشتراک‌کنندگان این نشست طرفدار حل معضل کشور از راه گفت‌وگوهای سیاسی اند و در این راه از تمام ابزار لازم در چارچوب قوانین بین‌المللی استفاده خواهند کرد. آنان برای تحقق این هدف بر نقش کلیدی سازمان ملل و کشورهای منطقه و جهان تأکید کرده‌اند.

در اعلامیه همچنین آمده است که اشتراک‌کنندگان نشست ویانا از «مبارزه تاریخی و برحق زنان قهرمان افغانستان» حمایت می‌کنند. آنها در عین زمان خواستار بازگشایی فوری مکاتب متوسطه و لیسه به‌روی دختران و عدم دخالت طالبان در نصاب درسی شده‌اند.

اشتراک‌کنندگان نشست وین خواستار ایجاد هم‌گرایی با کشورهای همسایه و منطقه شده و از این کشورها خواسته‌اند تا در فراهم‌شدن زمینه برای ایجاد یک نظام مردم‌سالار و ملی، افغانستان را همکاری کنند.

در بخشی از اعلامیه آمده است: «با برگشت طالبان و حمایت آنها از گسترش حضور و فعالیت گروه‌های تروریستی منطقه‌ای و بین‌المللی در افغانستان، ما از کشورهای منطقه و جامعه جهانی می‌خواهیم تا در مبارزه با تروریسم بدون تمایز و با در نظرداشت قطع‌نامه‌های شورای امنیت سازمان ملل عمل نماید.»

طبق این اعلامیه، کمک‌های مستقیم جهان به مردم در سراسر افغانستان افزایش یابد و برای توزیع عادلانه و شفاف آن یک میکانیسم ایجاد شود. همچنین در اعلامیه آمده است که سازمان ملل و نهادهای حقوق بشری «جنایت‌های بشری را مستندسازی، نشر و برای تحقق عدالت دادخواهی کنند.

در پایان این اعلامیه‌ی مشترک آمده است: «ما از اجماع منطقه‌ای و جهانی برای به رسمیت‌نشناختن رژیم طالبان تا ایجاد دولت مبتنی بر اراده‌ی مردم استقبال می‌کنیم.»

این در حالی است که بیش از یک سال از حاکمیت دوباره‌ی طالبان در افغانستان می‌گذرد، اما تاکنون هیچ کشوری به‌صورت رسمی حکومت این گروه به رسمیت نشناخته است.

شمار زیادی از کشورها رعایت حقوق بشر، به‌ویژه زنان، رعایت آزادی‌های فردی، مدنی و اجتماعی و تشکیل دولت همه‌شمول را از پیش‌شرط‌های به رسمیت‌شناختن حکومت طالبان تعیین کرده‌اند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *