محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان گفته است که طالبان به‌خاطر پنهان کردن «نسل‌کشی هزاره‌ها»، پس از انفجار آموزشگاه کاج، تاکون سه بار «انفجار ساختگی» را به راه انداخته‌اند.

آقای محقق این موضوع را امروز (سه‌شنبه، ۱۲ میزان) در یک یادداشت در صفحه‌ی رسمی فیسبوک خود مطرح کرده است.

محقق نوشته است: «فاجعه کورس کاج به حدی چهره‌ی واقعی طالب را برملا کرد که تاهنوز سه بار در کابل انفجار ساختگی راه انداختند تا نسل‌کشی هزاره را پنهان کنند ولی موفق به فریب جهان نشدند.»

او در یک یادداشت دیگر، طالبان را در دست‌داشتن در انفجار مرکز آموزشی کاج در غرب کابل متهم کرده است. به‌گفته‌ی او، طالبان پیام تسلیت منتشر نکردند، «شهدا» را قربانی گفتند و خانواده‌ی «شهدا» را نیز لت‌وکوب و برای خون دادن مانع ایجاد کردند.

این درحالی است که یک روز پس از انفجار در مرکز آموزشی کاج، گزارش شد که انفجاری در نزدیکی مکتب جلال‌الدین در منطقه‌ی خیرخانه شهر کابل رخ داده است. طالبان نوعیت این انفجار را ماین مقناطیسی اعلام کرد و گفت تلفات ندارد.

روز گذشته نیز گزارش شد که در ساحه‌ی پل سوخته انفجار صورت گرفته است، اما بعدا تکذیب شد. امروز نیز انفجاری در ناحیه‌ی دوم پایتخت انفجار صورت گرفت. طالبان گفته ماین کنارجاده‌ای بوده و تلفات نداشته است.

از سوی هم، محمدکریم خلیلی، رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان نیز موضوع «نسل‌کشی» هزاره‌ها را مطرح کرده و از دادخواهی برای توقف «نسل‌کشی» هزاره‌ها حمایت کرده است. خلیلی از جامعه جهانی به‌ویژه سازمان ملل متحد نیز خواسته است که به این دادخواهی توجه کند.

او امروز در صفحه‌ی فیسبوک خود نوشته است که جامعه جهانی به‌ویژه سازمان ملل متحد از این رویکرد و از این گفتمانی که جامعه هزاره به راه انداخته است، حمایت کرده و به دادخواهی آنان برای توقف نسل‌کشی، توجه کند.

صبح روز جمعه هفته‌ی گذشته مرکز آموزشی کاج در غرب شهر کابل هدف حمله‌ی انتحاری قرار گرفت. در این حمله دست‌کم ۵۴ نفر، از جمله ۴۶ دختر و زن جوان کشته و ۱۱۲ نفر دیگر زخمی شدند.

این حمله واکنش‌ها و اعتراضات گسترده‌ای را در پی داشته است. در شماری از کشورهای همسایه، منطقه و جهان گردهمایی‌هایی اعتراضی شکل گرفته و خواستار پایان «نسل‌کشی» هزاره‌ها شده است.

در داخل کشور نیز، دختران دانشجو و زنان فعال در پیوند به انفجار در مرکز آموزشی کاج اعتراضاتی را به راه انداختند که از سوی طالبان سرکوب شدند. طالبان در مواردی زنان را برای ساعاتی، بازداشت کرده‌اند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *