یک سناتور ارشد حزب جمهوریخواه روز سه شنبه ۱۶ اگست (۲۵ اسد) گفت که احتمال یک حمله دیگر بر خاک امریکا و متحدین این کشور که منشای آن افغانستان باشد، وجود دارد.

لیندسی گراهام با اشاره با خروج شتابزدهٔ نیروهای بین المللی به رهبری ایالات متحده از افغانستان گفت که حملهٔ احتمالی دیگر به امریکا و متحدین آن به دلیلی عملکرد عجولانهٔ جو بایدن از افغانستان است. او افزود “ما هیچ جنگی را پایان نداده ایم‌. جنگ جدیدی را آغاز کردیم.”

گراهام افزود: “قبل از اینکه تروریزم از افغانستان به امریکا مهاجرت کند، فقط به زمان نیاز است و مسیر احتمالی آن سرحد شکستهٔ جنوبی [مکسیکو] است.”

این سناتور ارشد ایالات متحده همچنین گفت: “همین لحظهٔ که صحبت می کنم کمپ‌های القاعده در افغانستان در حال ظهور است…تاریخ تکرار می شود و این همه قابل جلوگیری بود.”

گراهام افزود که بر خلاف مشوره سالم نظامیان ایالات متحده “این بایدن بود که تصمیم خروج از افغانستان را گرفت. شرایطی برای خروج ما [از افغانستان] وجود داشت. طالبان آن شرایط را رعایت نکردند. این یک تصمیم سیاسی بایدن بود.”

این عضو ارشد کانگرس ایالات متحده افزود که طالبان، القاعده و شاخهٔ خراسان داعش با هم یک وجه مشترک دارند.

گراهام افزود: “داعش بر ضد القاعده می جنگد و القاعده با طالبان همسو است. وجه مشترک میان این سه گروه چه است؟‌آنان اسلامگرایان رادیکال اند.”

مقام‌های حکومت ایالات متحده تا حالا در مورد اظهارات این سناتور جمهوریخواه تبصره نکرده اند، اما جو بایدن، رییس جمهور امریکا،‌ بار‌ها از نحوهٔ خروج قوای ایالات متحده از افغانستان دفاع کرده است.

بایدن به تاریخ ۱۰ فبروری سال روان میلادی در پاسخ به سوالی تاکید کرد که روسای جمهوری پیشین امریکا برای سال‌های پیهم تعهد کردند تا راه خروج از افغانستان را پیدا کنند،‌ اما هرگز به تعهد شان، عمل نکردند. بایدن در آن زمان گفت که ” زمان خوب برای خروج وجود نداشت.”

رییس جمهور ایالات متحده همچنین گفته است که توافق دوحه در دورهٔ ریاست جمهوری دونالد ترمپ امضا شد، توافقی که قوای امریکا مستقر در افغانستان را ملزم می کرد تا آن کشور را حتا قبل از ماه اگست ۲۰۲۱ ترک کند.

در آخرین مورد، رییس جمهور بایدن پس از کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر شبکهٔ القاعده گفت که ایالات متحده هرگز اجازه نخواهد داد که افغانستان “به پناهگاه امن دهشت افگنان” مبدل شود.

الظواهری در اواخر جولای سال روان میلادی جولای سال روان میلادی در یک حملۀ طیارهٔ بدون سرنشین ایالات متحده در منطقهٔ شیرپور کابل کشته شد.

قبل از کشته شدن رهبر شبکهٔ القاعده در کابل، مقام های طالبان بار ها گفته بودند که آنان به هیچ گروهی اجازه نخواهند داد تا از قلمرو افغانستان بر ضد سایر کشور ها استفاده کند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا، روز دوشنبه ۱۵ اگست گفت: “ما دلیلی داریم که باور کنیم،‌ دلیل بسیار خوب برای باور این است که اعضای شبکهٔ حقانی طالبان از حضور او [الظواهری] در کابل مطلع بودند.”

سناتور گراهام با اشاره به وضعیت زنان و دختران در افغانستان گفت که “ما یک نسل جدیدی از پسران را آموزش می دهیم که به زنان بی‌احترامی کنند. آنان [زنان افغان] به خاطر اسلامگرایان رادیکال از گرسنگی می میرند.”

اظهارات گراهام یک روز پس از نخستین سالگرد تسلط طالبان بر افغانستان بیان شد. این سناتور ایالات متحده با اشاره به نخستین سالگرد برگشت طالبان بر افغانستان گفت:‌ “در یک سال گذشته چه آموختیم؟ اگر شما در یک کشور اسلام رادیکال یک زن باشید، زندگی تان بد بخت است.”

در یک سال گذشته، علاوه بر بحران بشری و اقتصادی در افغانستان، وضعیت حقوق بشری به ویژه آزادی‌های زنان و دختران افغان به شدت رو به وخامت گذاشته و آنان از حق آموزش، کار و سفرهای دور بدون محرم شرعی محروم شده اند.

گراهام با اشاره بر تعامل ایالات متحده در افغانستان دو دههٔ گذشته گفت که “اوضاع در افغانستان قابل نکوهش است. هر آنچه در ۲۰ گذشته انجام دادیم، به هدر رفت و کمپ‌های آموزشی [اسلامگرایان رادیکال] که قبل از [حملات] یازدهم سپتمبر وجود داشت،‌ دو باره ایجاد می شوند.”

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *