وزارت داخله فرانسه اعلام کرد که می‌خواهد افغان‌هایی را که دوسیه پناهندگی آن‌ها پذیرفته نشده، مطابق با «معاهده دوبلین» به کشور امنی در اتحادیه اروپا بفرستد که آنها ابتدا به آنجا وارد شدند.

فرانسه در سال‌های اخیر از اعمال توافقنامه دوبلین برای پناهجویان افغان چشم‌پوشی می‌کرد.

از زمانی که طالبان در ۱۵آگست ۲۰۲۱ در کابل دوباره قدرت را به دست گرفتند، فرانسه عملاً اخراج پناهندگان را به افغانستان به حالت تعلیق درآورده است. پاریس رژیم موجود در کابل را به رسمیت نمی‌شناسد و ارتباطات هوایی بین دو کشور نیز قطع است.

ژرار درمنه ، وزیر داخله امانوئل مکرون در مصاحبه با یک کانال تلویزیونی فرانسه گفته است که از زمانی که طالبان قدرت را به دست گرفتند، پناهجویان افغانستان در فرانسه را نمی‌توان به کابل اخراج کرد اما از سویی دیگر، برخی از آن‌ها را می‌توان به کشورهای ثالث اروپایی بازگرداند.

فرانسه آنچه را که “اخراج غیرمستقیم” از طریق مقررات دوبلین نامیده می‌شود، اعمال می‌کند. به این ترتیب، پناهجویان افغان به اولین کشور ورود به اروپا مانند بلغارستان، اتریش یا کرواسی بازگردانده می‌شوند.

این کشورها به وضوح در مورد پایان یا عدم اخراج به کابل اظهار نظر نکرده‌اند از این رو، به عنوان «منطقه خاکستری» برای مهاجران باقی می‌مانند.

دفتر حمایت از پناهندگان و افراد بی‌تابعیت فرانسه (OFPRA) گزارش داده است که به ۷۵ درصد از اتباع افغانستان پناهندگی اعطا شده است.

از سوی دیگر دادگاه ملی حقوق پناهندگی فرانسه (CNDA) گفته است که در شرایط فعلی جنگی در افغانستان نیست که نظر به شرایط جنگی به افغان‌ها پناهندگی داده شود. به گفته‌ی فعالان و وکلای حقوق خارجی‌ها، «بنابراین باید نشان داده شود که فرد پناهجو به دلیل عقاید سیاسی، عضویتش در یک گروه اجتماعی یا قومی در معرض خطر شخصی قرار دارد. از همین روی است که به درخواست پناهندگی بسیاری از افغان‌ها پاسخ مثبت داده نمی‌شود».

مطابق با قانون دوبلین پناهجویان باید در اولین کشور امنی که وارد شدند اعلام پناهندگی نمایند و حق انتخاب کشور دیگری را ندارند. کسی که در یک یا چند کشور اروپایی اثر انگشت داشته باشد در هر کشور که تقاضای پناهندگی کند به اولین کشوری که در آن‌جا اثر انگشت داشته باشد، بازگردانده می‌شود. فقط افراد زیر سن قانونی شامل این قانون نمی‌باشند و آنها حتا اگر در کشور دیگری تقاضای پناهندگی داده باشند، به آن کشور پس فرستاده نمی‌شوند.

فرانسه تا چندی پیش از در بسیاری مواقع از قرارداد دوبلین چشم پوشی می‌کرد و دوسیه مهاجرانی را که قبل از فرانسه وارد خاک کشور اروپایی دیگری می‌شدند، مورد بخشش قرار می‌داد اما حالا این سیاست آسان‌گیرانه پس از افزایش موج مهاجرت‌ها به اروپا تغییر کرده است.

برخی مهاجران افغان که طی سال‌های گذشته موفق به دریافت پناهندگی در فرانسه نشدند در این کشور سرگردان هستند. در این بین کسانی هستند که در کمپ‌های کاله و شمال پاریس در وضعیت بغرنجی به سر می‌برند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *