فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران اعلام کرده است که از اواسط ماه آگست سال گذشته تا کنون ۴۰ خبرنگار از سوی طالبان به‌طور موقت بازداشت شده‌اند. این فدراسیون از طالبان خواسته است که به «توهین رسانه‌های افغانستان» پایان دهند.

در اعلامیه‌ی فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران که دیروز (جمعه، ۱۵ دلو) منتشر شده، با استناد به آمار گزارش اتحادیه ملی خبرنگاران افغانستان (ANJU) گفته شده است که در مدت زمان یادشده فعالیت ۳۱۸ رسانه متوقف شده است.

طبق اعلامیه، اتحادیه ملی خبرنگاران گفته است که از مجموع ۵۰۹۶ خبرنگاری که پیش از آمدن طالبان کار می‌کردند، در حال حاضر تنها دوهزار و ۳۳۴ نفر کار می‌کنند.

طبق نظرسنجی اتحادیه ملی خبرنگاران افغانستان، در حال حاضر تنها ۲۴۳ زن در رسانه‌های افغانستان کار می‌کنند و ۷۲ درصد از کسانی که شغل‌شان را از دست داده‌اند، زنان خبرنگار هستند.

اما فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران آمار متفاوتی ارایه کرده و گفته است که براساس نظرسنجی‌های این فدراسیون، ۲۵۷ رسانه تعطیل شده و شش‌هزار و ۴۰۰ خبرنگار کارشان را از دست داده‌اند.

با این حال، فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران گفته است که افزایش حملات، بازداشت و کشتار کارمندان رسانه‌ها در افغانستان، بی‌اعتنایی طالبان به آزادی رسانه‌ها و آزار و اذیت روزنامه‌نگاران را برجسته می‌کند.

این درحالی است که طالبان پس از تسلط بر افغانستان در ۲۴ اسد سال جاری، ده‌ها خبرنگار را بازداشت، بازجویی و لت‌وکوب کرده‌اند.

در آخرین مورد نیز، عبدالوارث حسرت و اسلم حجاب، دو خبرنگار تلویزیون خصوصی آریانانیوز در کابل از سوط طالبان بازداشت و پس از دو روز آزاد شدند.

نهادهای ملی و سازمان‌های بین‌المللی همواره از طالبان خواسته‌اند که به آزادی رسانه‌ها و آزادی بیان احترام گذاشته و بگذارند و از سانسور شدید رسانه‌ها و خبرنگاران دست بردارند.

 

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *