مجله فارن پالیسی به نقل از منابع محلی خود گزارش داده است که ملا عبدالله سرحدی، والی طالبان در بامیان، «بر غارت آثار باستانی در ساحه بت‌های بامیان نظارت دارد.»

ملا سرحدی یکی از کسانی است که به دستور ملاعمر در تخریب بت‌های بامیان در سال ۲۰۰۱ نقش داشت.

منابع به این مجله گفتند که ملا سرحدی به دنبال آثار ارزشمندی مشابه زیوراتی طلا است که در مجموعه «طلا تپه» به نمایش گذاشته شد. قدمت آثار طلا تپه که در سال‌های ۱۹۷۷-۱۹۷۸میلادی توسط تیم باستان‌شناسان افغانستان و شوروی در شمال افغانستان کشف شد، به ۲ هزار سال قبل از میلاد می‌رسد.

کارمندان موزیم ملی افغانستان برای جلوگیری از تخریب و غارت آثار طلاتپه در جریان جنگ‌های مجاهدین و تسلط طالبان، آن را در ارگ ریاست جمهوری مخفی کرده بودند که بعداً برای نخستین بار در سال ۲۰۰۴ در انظار عمومی قرار گرفت.

منابع محلی گفتند که «سرحدی کارگران غیر افغان را برای حفاری و غارت آثار باستانی[به بامیان] آورده است.» پیش از این هم ماهنامه انگلیسی زبان «روزنامه هنر» در گزارشی در ماه فبروری خبر داده بود که دو ساحه باستانی اطراف بت‌های تخریب شده بامیان، از جمله برخی غارها، از سوی «یک گروه ناشناس» مورد حفاری قرار گرفت.

فارن پالیسی به نقل از منابعی می‌گوید که مقامات طالبان به ملا سرحدی دستور داده اند که حفاری خود را متوقف کند. با این حال، یک مقام سابق سازمان فرهنگی یونیسکو گفت:«آنها[طالبان] گنجینه‌ها و آثار تاریخی زیادی مربوط به بامیان را دزدی کرده و در بازار سیاه فروختند. اکنون [سرحدی] برگشته است که کار شان را تمام کند.»

دره بامیان از سوی یونیسکو به عنوان یک منطقه در معرض خطر و یک میراث جهانی به رسمیت شناخته شده است. این سازمان از طالبان خواسته است که از این منطقه حفاظت کند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *