عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان جامعه جهانی را به تعامل با حاکمان جدید افغانستان ترغیب کرده و گفته است که جهان هیچ جایگزینی برای طالبان ندارد.

او شب گذشته (یک‌شنبه، ۲۴ دلو) در گفت‌وگو با شبکه‌ی سی‌ان‌ان امریکا گفته است که جهان با طالبان کار کند و برای پذیرش آنچه که می‌خواهد، از جمله دولت فراگیر، حقوق بشر و حقوق زنان این گروه را تشویق کند.

به گزارش روزنامه‌ی اکسپرس تریبون، عمران خان همچنین گفته است که اگر به طالبان پشت شوند، «تحریم‌ها باقی بماند و سیستم بانکی به دلیل تحریم‌ها، نقدینگی نداشته باشد، نگرانی این وجود دارد که افغانستان دچار هرج و مرج شود و یک بحران انسانی رخ دهد».

نخست‌وزیر پاکستان تأکید کرده است که به نفع همه است که وضعیت در افغانستان به هرج و مرج کشیده نشود. او افزوده است که پاکستان به دلیل بی‌ثباتی در افغانستان، با دو چالش بزرگ (بحران پناهجویان و حملات تروریستی) مواجه شده است. عمران خان گفته است که در حال حاضر سه میلیون شهروند افغانستان در پاکستان پناهنده هستند. او مدعی شده است که سه گروه تروریستی از افغانستان پاکستان را تهدید می‌کنند.

نخست‌وزیر پاکستان اضافه کرده است زمانی که طالبان کابل را در سال گذشته تصرف کردند، سیل پناهجویان سرازیر شد و تقریباً ۲۵۰ هزار نفر وارد پاکستان شدند و «متاسفانه در میان آنها تروریست‌ها نیز وجود داشتند».

عمران خان در ادامه تأکید کرده است که دیر یا زود طالبان باید به رسمیت شناخته شوند.

او تصریح کرده است: «اکنون جهان قبل از اینکه طالبان را به رسمیت بشناسد، ضمانت‌هایی می‌خواهد. بنابراین، ایالات متحده تا چه حد می‌خواهد طالبان را تحت فشار قرار دهد تا عملاً آنها را با آنچه از آنها انتظار دارند در زمینه حقوق بشر انجام دهند، مطابقت دهد».

نخست‌وزیر عمران خان اظهار داشته است که طالبان یک «جنبش ایدئولوژیک بسیار قوی» است و با فرهنگ جوامع غربی بیگانه هستند.

او گفته است: «در جایی باید داد و گرفت وجود داشته باشد. اما با شناسایی نکردن آنها [طالبان] و مسدودکردن حساب‌های آنها و سیستم بانکی، فقط مردم متضرر می‌شوند و نه دولت طالبان.»

عمران خان هشدار داده است که وضعیت کنونی افغانستان در حال تبدیل‌شدن به یکی از بدترین بحران‌ها است. به گفته‌ی او، نیمی از جمعیت این کشور از گرسنگی رنج می‌برند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *