سازمان عفوبین الملل در واکنشی، گزارش گزارشگر خاص سازمان ملل را «زنگ بیدار باش» برای جهان در مورد وضعیت وخیم حقوق بشر در افغانستان دانست.

این سازمان از کشورهای جهان خواست که برای «پایان یافتن نقض شدید حقوق بشر در افغانستان سازوکارهای حسابگیری از طالبان را ایجاد کنند.»

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد، روز دوشنبه در جلسه ۵۱ شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت: «عقب‌نشینی شدید در زمینه حقوق زنان و دختران، انتقام‌گیری از مخالفان و منتقدان و سرکوب آزادی بیان توسط طالبان، به منزله رفتن به سمت استبداد است.»

در این گزارش موارد قتل‌های هدفمند، ناپدیدسازی قهری، دستگیری‌های خودسرانه و دیگر موارد نقض حقوق بشر در افغانستان، به ویژه در پنجشیر، ذکر شده است.

عفو بین الملل در انتقاد از این گروه می‌گوید که تعهدات خود در موافقتنامه دوحه را نقض کرده است.

یمینی مشرا، یکی از مدیران سازمان در بیانیه‌ای گفت: «اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل با توجه به شواهد کافی[در گزارش بنت] باید برنامه‌های مشخصی را برای اعمال فشار بر طالبان به خاطر ختم فوری نقض حقوق بشر در افغانستان، روی دست گیرند.»

گروه طالبان در واکنش گفته است که گزارش ریچارد بنت، «جانبدارانه و دور از واقعیت» است.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در بیانیه‌ای گفت که حکومت طالبان برای زنان و دختران زمینه آموزش و کار را فراهم کرده است؛ از اقلیت‌ها محافظت کرده و صلح و امنیت را در کشور آورده است.

او قتل‌های هدفمند نیروهای امنیتی حکومت پیشین توسط طالبان را هم رد کرده است.

مجاهد از سازمان ملل خواسته است تابه «اعتقادات و دیدگاه‌های متنوع کشورهای جهان احترام بگذارد و از منظر کشورهای خاص به مسائل نگاه نکند.»

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در جلسه شورای حقوق بشر این سازمان بشدت از طالبان به خاطر بسته ماندن لیسه‌های دخترانه انتقاد کرد. اما، طالبان می‌گویند که آموزش این دختران «مخالف اعتقادات مردم افغانستان» است.

 

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *