سازمان عفو بین الملل در واکنش به گزارش تحقیقی بی‌بی‌سی در مورد کشتار افراد بازداشتی و غیرمسلح به دست گروهی از نیروهای ویژه بریتانیایی در افغانستان، خواستار تحقیقات شفاف و موثر شد.

ظاهراً، ۵۶ نفر در «شرایطی مشکوک» در جریان عملیات این نیروها به طور غیرقانونی کشته شدند.

بی‌بی‌سی به یک سلسله گزارش‌های نظامی حکومت بریتانیا دست یافته است که نشان می‌دهد یک واحد نیروهای خاص بریتانیا ممکن است ۵۴ نفر را در سال ۲۰۱۰ به طور غیرقانونی کشته باشد.

ظاهراً، فرمانده عمومی سابق نیروهای ویژه بریتانیا شواهد را برای تحقیقات در مورد قتل‌های انجام شده در افغانستان ارائه نکرده و نگرانی در مورد رفتار این نیروها را نادیده گرفته بود.

به گفته عفو بین الملل، یافته های تحقیقات بی‌بی‌سی نشان می‌دهد که «نیروهای بریتانیایی در افغانستان به طور هشداردهنده‌ای بدون هراس از تعقیب و مجازات عمل می‌کردند.» این سازمان اعمال نیروهای این واحد نظامی را مصداق «جنایات جنگی» توصیف نموده است.

افرادی که با نیروهای ویژه بریتانیا در آن دوره کار می‌کردند، به بی‌بی‌سی گفتند که در جریان حملات شبانه شاهد کشتن افراد غیرمسلح توسط این نیروها بودند. به گفته آنها، این سربازان برای برای کشتن بیشتر افراد در جریان عملیات با یکدیگر رقابت می‌کردند.

وزارت دفاع بریتانیا گفت که نمی‌تواند در مورد اتهامات خاص اظهار نظر کند، اما امتناع از اظهار نظر نباید به این معنی تلقی شود که این ادعاها صحت دارد.

یک سخنگوی این وزارت اظهار کرد که نیروهای بریتانیا «با شجاعت و به گونه حرفه‌ای» در افغانستان خدمت کردند و در دوره کار آن‌ها در این کشور «بالاترین استانداردها» حفظ شده است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *