سازمان عفو بین‌الملل از طالبان خواسته است تا فورا به استفاده از نیروی «غیرقانونی» علیه مردم افغانستان، به‌ویژه علیه زنان و دخترانی که از حق‌شان برای تجمع مسالمت‌آمیز و آزادی بیان استفاده می‌کنند، پایان دهند.

این سازمان امروز (جمعه، ۱۵ دلو) در تویتی گفته است که تمنا زریاب پریانی، پروانه ابراهیم‌خیل، مرسل عیار و زهرا محمدی که صداهای منتقد علیه سیاست‌های «تبعیض‌آمیز» طالبان در مورد حقوق زنان در افغانستان بودند، اخیرا ناپدید شده‌اند.

به‌گفته‌ی عفو بین‌الملل، مرسل را از خانه‌اش و زهرا را از محل کارش در کیلینک دندان‌پزشکی برده‌اند. این سازمان با تأکید از طالبان خواسته است که محل نگهداری این زنان بازداشت‌شده را فاش کنند.

 

رینا امیری، نماینده‌ی ویژه امریکا برای زنان افغانستان نیز بازداشت زنان معترض افغانستان را «ناعادلانه» خوانده و از طالبان خواسته است که به این روند نقطه‌ی پایان بگذارند. او همچنین خواستار آزادی زنان بازداشت‌شده، شده است.

این درحالی است که طالبان در طی بیش از پنج ماه گذشته که بر افغانستان مسلط شده‌اند، محدودیت‌های زیادی در برابر مردم افغانستان، به‌ویژه زنان وضع کرده‌اند. این گروه زنان را از کار در بیشتر ادارات دولتی منع کرده‌اند.

همچنین طالبان در جریان سال تعلیمی ۱۴۰۰ به دختران بالاتر از صنف ششم اجازه‌ی رفتن به مکتب را ندادند و دانشگاه‌های دولتی نیز به‌روی دانشجویان پسر و دختر مسدود ماندند. افزون بر این، طالبان حتا بر رفت‌وآمد زنان در موترهای شهری محدودیت وضع کرده‌اند.

با این حال، شماری از زنان فعال افغانستان در کابل و ولایات در جریان پنج ماه گذشته در برابر این عملکردهای طالبان دست به اعتراض زده و با رفتن به خیابان‌ها، فریاد «نان، کار و آزادی» سر داده‌اند.

اما از نزدیک به بیست روز به این طرف طالبان به اختطاف و بازداشت زنان فعال معترض اقدام کرده و تا کنون دست‌کم چهار زن معترض و سه خواهر یکی از این چهار زن را بازداشت کرده‌اند. قبل از آن، طالبان عالیه عزیزی، مدیر زندان زنانه‌ی هرات را بازداشت کرده بودند. تا کنون از سرنوشت تمامی این زنان هیچ اطلاعی در دست نیست.

طالبان بازداشت عالیه عزیزی را رد کرده و در مورد زنان دیگر توضیحات مشخص ارایه نکرده‌اند. امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه‌ی این گروه نیز در نشست اُسلو ادعای بازداشت زنان معترض را رد نکرده و گفته بود که در صفوف این گروه شماری از افراد احساساتی وجود دارند که ممکن بازداشت کرده باشند. او در این زمینه‌ی وعده‌ی پیگیری داده بود.

هدا خموش، یکی از زنان فعال و معترض به سیاست‌ها و عملکردهای طالبان که به نمایندگی از زنان در نشست اُسلو اشتراک کرده بود، می‌گوید که طالبان در نشست‌های بیرونی تلاش می‌کنند یک چهره‌ی خوب از خود نشان بدهند تا پول‌های بلوکه‌شده را به‌دست بیاورند.

خموش روز گذشته پس از بازداشت زهرا محمدی در فیسبوک خود نوشته است: «هرچند که دنیا بی‌خبر نیست، اما جهت یادآوری هم که شده باید به دنیا نشان داد که طالب همان طالب است که جز تفنگ و در بندکشیدن و تجاوز و سرکوب، زبان دیگری را بلد نیست.»

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *