عفو بین‌المللی نامه‌ای به شورای حقوق بشر سازمان ملل نوشته و در آن گفته است طالبان مرتکب نقض فاحش حقوق بشر شده و افغانستان با موجی از جنایت روبرو است.

این سازمان از شورای حقوق بشر خواسته تا به طور فوری مکانیسم مستقلی را برای پاسخگویی بین‌المللی در مورد افغانستان ایجاد کند.

این سازمان وضعیت افغانستان را به شدت نگران‌کننده خوانده و گفته جنایت‌های بی‌شماری در حکومت طالبان رخ می‌دهد.

در نامه عفو بین‌الملل به شورای حقوق بشر سازمان ملل آمده است که طالبان از زمان تسلط بر افغانستان به شدت مرتکب نقض حقوق زنان شده‌اند و ممنوعیت‌هایی را برای دختران اعمال کرده‌اند.

به گفته این سازمان تسلط طالبان منجر به افزایش حملات به شیعیان و به حاشیه‌راندن هزاره‌ها و اقلیت هندو شده است.

عفو بین‌الملل گفته پس از تسلط طالبان، داعش ۱۱ حمله علیه شیعیان و هزاره‌ها انجام داده‌ است.

به گفته این سازمان حقوق بشری جهانی براساس گزارش‌های مختلف، هزاره‌ها، شیعیان و تاجیک‌ها مورد اخراج اجباری از سرزمین‌های خود قرار گرفته‌اند.

در نامه عفو بین‌الملل آمده در حکومت طالبان، کارمندان سابق امنیتی و مقامات دولتی پیشین ناپدید شده‌، مدافعان حقوق بشر، فعالان زن و معترضان، توسط طالبان بازداشت شده و مورد شکنجه قرار گرفته‌اند.

عفو بین‌الملل با توجه به آنچه در حاکمیت طالبان رخ می‌دهد، در پنج ماده از شورای حقوق بشر سازمان ملل خواسته است که به طور فوری مکانیسم مستقلی را برای پاسخگویی بین‌المللی در مورد افغانستان ایجاد کند. این نهاد همچنین از ماموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل حمایت کرده و از گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل خواسته تا مجموعه‌ای از معیارها یا شاخص‌هایی را در مورد اقدامات فوری در جهت رسیدگی به نگرانی‌های حقوق بشر تدوین کند.

عفو بین‌الملل از دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر خواسته تا نظارت خود را بر وضعیت حقوق بشر در افغانستان افزایش دهد. از گزارشگر ویژه سازمان ملل همچنین درخواست شده تا تحقیقات موضوعی را در ارتباط با سایر ماموریت‌های مربوط به حقوق بشر انجام دهد.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *