عفو بین‌الملل از تداوم “بازداشت‌های خودسرانۀ” خبرنگاران و مدافعان حقوق بشر توسط طالبان در افغانستان ابراز نگرانی کرده و خواستار پایان دادن به خشونت‌ها علیه خبرنگاران شده است.

این سازمان روز چهارشنبه ۳۰ مارچ (۱۰ حمل) در صفحۀ تویترش نگاشته است که در تازه‌ترین مورد، طالبان خالد قادری، یک خبرنگار افغان را در ولایت هرات بازداشت کرده اند و تا کنون از سرنوشت وی خبری نیست.

عفو بین‌الملل تاکید کرده که آقای قادری از منتقدین حکومت طالبان بوده و بیشتر در رسانه‌های اجتماعی فعالیت داشت.

حمیرا قادری، خواهر خالد قادری گفته است که برادرش از بیش از ده روز به این‌سو در بند طالبان است و تا کنون در مورد وضعیت برادرش معلومات ندارند.

خانم قادری در صفحۀ فیسبوک خود نگاشته است که برادرش بدون هیچ جرمی در زندان به سر می‌برد. او از نهادهای بین‌المللی خواسته است که برای رهایی هرچه زودتر خالد قادری از بند طالبان تلاش کنند.

سازمان عفو بین‌الملل همچنین از این اقدام طالبان انتقاد کرده و اضافه کرده است که نباید خبرنگاران و مدافعان حقوق بشر مورد بازداشت‌های خودسرانه این گروه قرار گیرند.

به گفتۀ این سازمان تنها در دو ماه نخست ۲۰۲۲ میلادی، ۶۰ نفر، به شمول کودکان توسط طالبان توقیف یا جبراً ناپدید شده اند.

دو روز پیش برخی از نهادهای حامی خبرنگاران گفتند که جنگجویان طالبان به چندین رادیوی محلی در قندهار هجوم برده و شماری از کارمندان این رسانه‌ها را بازداشت کرده اند.

در این حال، خانۀ آزادی بیان با نشر اعلامیه‌ای گفته است که طالبان در روزهای اخیر یک خبرنگار رادیو سلام‌وطندار را نیز در کابل به گونۀ موقت بازداشت کردند.

تمامی خبرنگاران بازداشت شده در کابل و قندهار دوباره از بند طالبان آزاد شده اند.

این نهاد حامی خبرنگاران از ادامۀ این وضعیت ابراز نگرانی کرده و گفته است: “هر نوع فشار بر خبرنگاران، بازداشت‌های بدون دلیل کارمندان رسانه‌ای و مقید سازی آزادی بیان توسط طالبان در تضاد با اصول انسانی بوده و ما آن را جنایت علیه آزادی بیان و حقوق اجتماعی می‌دانیم.”

خانۀ آزادی بیان از گروه طالبان خواسته است که دست از خفه‌سازی صدای مردم افغانستان بردارد.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *