هانا نویمان، یک عضو پارلمان اتحادیه‌ اوپا می‌گوید که طالبان هرچه بخواهند می‌توانند جرگه برگزار کنند؛ اما بدون دعوت از زنان این جرگه‌ها مشروعیت ندارد.

او امروز (سه‌شنبه، ۷ سرطان) در تویتی نوشته است که زنان نیمی از جمعیت افغانستان را تشکیل می‌دهند.

خانم نویمان نوشته است: «طالبان می‌توانند هر تعداد جرگه که بخواهند برگزار کنند [اما] تا زمانی‌که از زنان دعوت نکنند، این رویدادها مشروعیت ندارند. این یک ایدئولوژی نیست بلکه یک واقعیت است، زنان نیمی از افغانستان را تشکیل می‌دهند».

پیشتر هیدر بار، معاون مدیر بخش زنان دیدبان حقوق بشر در واکنش به آمادگی طالبان برای برگزاری یک نشست در کابل گفته بود که یک نهاد تصمیم‌گیری‌یی که زنان را مستثنا می‌کند، نمی‌تواند مشروع باشد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان می‌گوید که به‌زودی یک گردهمایی «بزرگ» علمای دینی در کابل برگزار می‌شود.

مجاهد درباره‌ی تاریخ دقیق برگزاری این نشست چیزی نگفته‌ است. گفته می‌شود این نشست در هفته جاری در تالار لویه جرگه در شهر کابل برگزار خواهد شد.

طالبان می‌گویند که این نشست به‌خاطر «اصرار زیاد» علمای دین برگزار می‌شود.

اجندای این نشست تاکنون روشن نیست.

پیشتر برخی از مقام‌های طالبان گفته بودند که قرار است علمای دینی در نشستی در کابل درباره‌ی آموزش دختران تصمیم‌گیری کنند.

هم‌چنین خبرگزاری باختر که تحت کنترل طالبان نشرات دارد، در مطلبی نوشته بود که قرار است این گروه برای بحث درباره‌ی مسایل سیاسی، امنیتی و اجتماعی نشستی را در کابل برگزار کند.

برگزاری لویه جرگه یکی از خواسته‌های کرزی بود. او تأکید داشت طالبان برای مشروعیت سیاسی و تمثیل اراده‌ی مردم لویه جرگه برگزار کنند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *