خبرگزاری باختر که تحت کنترل طالبان نشرات دارد، در مطلبی نوشته که قرار است این گروه برای بحث درباره‌ی مسائل سیاسی، امنیتی و اجتماعی نشستی را در کابل برگزار کند.

تاریخ برگزاری این نشست و این که تحت چه عنوانی برگزار خواهد شد، روشن نیست؛ اما به نوشته‌ی باختر، تأکید طالبان بر این است که این نشست نباید مانند آن «نشست‌هایی باشد که در گذشته به نام‌های مختلف برگزار شد، مگر همه نمایشی بود و جنبه‌ی عملی نگرفت».

به‌نظر می‌رسد که اشاره‌ی نویسنده مطلب به لویه‌‌جرگه‌هایی است توسط حکومت پیشین برگزار شده بود.

برخی از چهره‌های سیاسی به‌ویژه حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین که تاکنون در کابل مانده، بر برگزاری لویه‌جرگه از سوی طالبان تأکید داشت.

خبرگزاری باختر در این مطلب به نقل از منابعی آورده است در نشستی که توسط طالبان برگزار خواهد شد، نمایندگان اقوام، عالمان دین و چهره‌های سیاسی از تمامی ولایت‌ها شرکت خواهند کرد. به‌نوشته این رسانه، تاکید بر این است که این نشست از یک ترکیب فراگیر و جامع برخوردار باشد.

در این مطلب که روز گذشته (دوشنبه، ۱۹ ثور) منتشر شده، آمده است که این نشست درست زمانی برنامه ریزی‌شده است که افغانستان درگیر «یک سلسله مشکلاتی است که باید به آنها رسیدگی شود».

نویسنده‌ی مطلب گفته است که مشکل عمده اوضاع بد اقتصادی است که با تحریم و انجماد دارایی‌های افغانستان شکل گرفته است. همچنین به باور نویسنده، بحث دوم مشروعیت‌نیافتن رژیم طالبان از سوی جامعه جهانی است که این مشکل «ریشه در برنامه‌ریزی‌های کشورهای مغرض دارد».

در این مطلب آمده است که در نشست یادشده چگونگی رسیدگی به مشکلات جاری در کشور اولویت‌بندی و طبقه‌بندی و همچنین راه بیرون‌رفت از آن مشخص خواهد شد.

نویسنده‌ی مطلب آورده که مهم این است که حکومت طالبان با در نظرداشت مشوره‌های شرکت‌کننندگان، نقشه‌ی راه برای بیرون‌رفت از مشکلات جاری را طرح خواهد کرد.

نویسنده افزوده است که از دید مردم افغانستان برگزاری چنین نشست می‌تواند زمینه‌ی انتقال دیدگاه آنان به مسئولان ارشد را مساعد کند.

نویسنده باختر نوشته است که افغانستان در شرایطی به‌سر می‌برد که توطیه‌های بیرونی علیه نظام جدید در حال شکل‌گرفتن است و به‌باور او، کشورهایی‌اند که برای آغاز یک جنگ دیگر در افغانستان هیزم‌کشی می‌کنند، درحالی‌که مردم افغانستان از جنگ خسته‌اند.

اخیرا مخالفت‌های مسلحانه علیه طالبان گسترش یافته است. طی روزهای اخیر، ولایت‌های بغلان و پنجشیر گواه درگیری میان مخالفان طالبان با نیروهای این گروه بوده است. جبهات ضد طالبان ادعا دارند که به این گروه تلفات سنگین وارد کرده‌اند.

از جانب دیگر موضع‌گیری طالبان در قبال حقوق زنان و دختران واکنش‌های منفی گسترده‌ای داخلی و جهانی را در پی داشته است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *