طالبان ادعای رییس برنامه‌ی انکشافی سازمان ملل متحد در افغانستان در مورد ناتوانی بانک مرکزی این کشور برای تبدیل‌کردن دالر به پول افغانی را رد کرده‌اند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان جمعه‌شب (۱۵ دلو) در توییتی نوشته است که تاکنون از آدرس سازمان ملل یا کدام نهاد دیگر پول دالر به بانک مرکزی منتقل نشده است.

او تأکید کرده است که در صورت انتقال پول دالر به بانک مرکزی، این بانک «بدون تردید» توان تبدیل آن به پول افغانی را دارد.

پیشتر خبرگزاری رویترز به نقل از عبدالله الدرداری، رییس برنامه‌ی انکشافی سازمان ملل متحد در افغانستان گزارش کرده بود که این سازمان حدود ۱۳۵ میلیون دالر را در بانکی در افغانستان در اختیار دارد، اما نمی‌تواند آن‌را مصرف کند.

طبق این گزارش، الدرداری در جلسه‌ی فضایی تحریم‌های جهانی (ACAMS) همچنین گفته است که طالبان وعده‌ی روشن داده بودند که این مقدار پول به‌صورت خودکار به پول افغانی تبدیل می‌شود، اما این اتفاق نیفتاده و بانک مرکزی افغانستان نتوانسته است این مقدار دالر را به پول افغانی تبدیل کند.

رییس برنامه‌ی انکشافی سازمان ملل در افغانستان علاوه کرده است: «۳۰ میلیون دالر در بانک بین‌المللی افغانستان گیر کرده است که نمی‌توانیم آن را به افغانی [پول افغانی] تبدیل کنیم و بدون افغانی همان‌طور که می‌توانید تصور کنید، ما نمی‌توانیم همه برنامه‌های خود را اجرا کنیم.»

این درحالی است که طالبان از زمان تسلط بر افغانستان در ماه آگست سال گذشته‌ی میلادی، استفاده از ارز خارجی را در این کشور ممنوع کردند. این اقدام به‌منظور تقویت ارزش پول افغانی در برابر ارزهای خارجی، از جمله دالر صورت گرفته است از طرفی طالبان مدعی هستند که کمک‌های بین المللی باید به افغانستان داده شود، که جامعه جهانی با انتقال پول زیر نظر طالبان مخالف هستند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *