طالبان به تمام کارمندان ادارات دولتی دستور داده اند که ریش بگذارند و کلاه بپوشند. برخی از شاهدان می‌گویند که طالبان شماری از کارمندان دولتی را به دلیل نداشتن کلاه و کوتاه بودن ریش اجازه ورود به ادارات دولتی نداده اند.

با گذشت هر روز محدودیت‌های طالبان بر مردم در افغانستان بیشتر می‌شود. این محدودیت‌ها بیشتر از سوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان عملی می‌گردد.

منابع در کابل گفته اند که مسئولین امر به معروف طالبان روز دوشنبه کارمندانی را که ریش شان را تراشیده بودند، پیرهن و تنبان به تن نداشتند و یا کلاه و لنگی نپوشیده بودند، نگذاشتند وارد ادارات دولتی شوند.

یک تن از کارمندان ادارات دولتی که نخواست نامش گرفته شود، به دویچه وله گفت که طالبان امروز دوشنبه شماری از کارمندان اداره امور و وزارت امور خارجه را به دلیل نداشتن کلاه، لنگی و ریش کوتاه اجازه ورود به دفاتر شان ندادند.

او افزود که طالبان دستور داده اند که لباس‌های کارمندان دولتی باید پیراهن و تنبان افغانی باشد. به گفته او مبنای این اقدام یک حکم تازه رئیس الوزرای طالبان است که در سه روز اخیر به ادارات دولتی تکثیر شده و در آن گفته شده است که هیچ یک از ادارات و وزارت‌ها نمی‌توانند با دستورات کارمندان وزارت امر به معروف و نهی از منکر مخالفت کنند.

این کارمند دولتی افزود که در هر وزارت یک تشکیل جدید در سطح ریاست برای کارمندان امر به معروف و نهی از منکر در نظر گرفته شده و ایجاد شده است.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از سه منبع گزارش داده است که طالبان به کارمندان دولتی هشدار داده اند که اگر لباس و ریش شان مناسب نباشد اخراج خواهند شد.

رویترز نگاشته است که طالبان به کارمندان دولتی دستور داده اند که ریش خود را نتراشند، کلاه یا لنگی به سر کنند و لباس افغانی یعنی پیراهن و تنبان بپوشند و در وقت نماز به جماعت حاضر باشند.

رویترز به نقل از این منابع نگاشته است که نمایندگان وزارت امر به معروف و نهی از منکر روز دوشنبه در دروازه‌های ورودی وزارتخانه‌ها گشت‌زنی کردند تا مطمئن شوند که کارمندان این مسایل را رعایت می‌کنند.

در یک هفته اخیر طالبان محدودیت‌های تازه را بر مردم افغانستان وضع کرده اند. بسته نگهداشتن مکاتب به روی دختران بالاتر از صنوف ششم، منع سفر و پرواز زنان بدون محرم و تفکیک جنسیتی در پارک‌های تفریحی از محدودیت‌های تازه وضع شده توسط طالبان به شمار می‌روند.

براساس این محدودیت‌ها، زنان سه روز در هفته و مردان چهار روز در هفته اجازه دارند به پارک‌های تفریحی بروند و حتی زوج‌ها و افراد متاهل نمی‌توانند باهم به این پارک‌ها بروند.

طالبان در مورد این محدودیت‌ها در ادارات دولتی کدام ابلاغیه رسمی نشر نکرده اند. با وجود تماس‌های مکرر دویچه وله، سخنگوی وزارت مر به معروف و نهی طالبان در این باره ابراز نظر نکرد.

طالبان در نخستین دور حکومت شان از سال ۱۹۹۶ الی ۲۰۰۱ میلادی قوانین سختگیرانه‌ای را وضع کردند، از جمله زنان اجازه بیرون شدن بدون محرم مرد از خانه را نداشتند و مردان مجبور به گذاشتن ریش بودند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *