محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان می‌گوید طالبان ساکنان ۱۷روستا را در ولایت‌های دایکندی و غور کوچ اجباری داده‌اند.

وزارت خارجه امریکا در ماه جوزا اعلام کرد طالبان شماری از هزاره‌ها و شیعیان را وادار به کوچ اجباری کرده و زمین آنها را میان جنگجویان خود تقسیم کرده‌اند.

در روزهای اخیر ویدیوهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد ساکنان چند روستا در ولسوالی لعل و سرجنگل ولایت غور کوچ اجباری داده شده‌اند. ساکنان محل مدعی شدند که طالبان محلی آنها از خانه‌های شان بیرون کرده و آنها جایی برای رفتن ندارند.

محمد محقق نام‌های ۱۵ روستا از ولسوالی کجران دایکندی و دو روستا از ولایت غور را منتشر کرده است. آقای محقق در یادداشتی در حساب فیسبوک خود به نقل از منابع آگاه گفته است که طالبان در آستانه «زمستان سرد و استخوان سوز مناطق مرکزی هزاره اهالی ۱۷ قریه از دو ولایت دایکندی و غور را کوچ اجباری داده است.»

پارسال در ماه میزان، دیده‌بان حقوق بشر با نشر گزارش اعلام کرد که طالبان به مردمان ۱۵ ولسوالی ولایت‌های دایکندی و ارزگان که شامل ۲۸۰۰ تن از ساکنان هزاره هستند، دستور دادند خانه‌ها و زمین‌های خود را ترک کنند. طبق این گزارش، طالبان هزاره‌ها و دیگر مردم را در قندهار، هلمند، دایکندی، ارزگان و مزارشریف را مجبور به کوچ کرده‌ بودند.

در ماه‌های اخیر، شماری از باشندگان ولسوالی خواجه بهاءالدین ولایت تخار گفتند که کوچ اجباری ۴۰۰ خانواده در روستای مهاجر قشلاق این ولسوالی، بنا به دستور طالبان آغاز شده‌ است.

طبق گزارش‌ها، طالبان همچنین شماری از ساکنان ولایت‌های پنجشیر و غزنی را نیز کوچ اجباری داده‌اند.

پارسال نیز گزارش‌های مبنی بر کوچ اجباری اوزبیک‌ها و ترکمن‌ها در ولایت جوزجان با حمایت گروه طالبان منتشر شد. طبق گزارش‌ها، هزاران جریب زمین و خانه‌های باشندگان ترک‌تبار ولسوالی قوش‌تپه ولایت جوزجان با حمایت طالبان از سوی کوچی‌ها غصب شده است.

علی‌رغم گزارش‌های متعدد از کوچ اجباری شهروندان، مقامات طالبان تاکنون پاسخ روشنی به این مساله ندادند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *