ریاست ترافیک هرات که از سوی طالبان اداره می‌شود، می‌گوید که جواز رانندگی به زنان نمی‌دهد، اما مانع رانندگی آنان هم نمی‌شود.

پیش از سقوط دولت افغانستان، دست‌کم چهار مرکز آموزش رانندگی در هرات فعالیت داشت، اما اکنون این مراکز از «ترس طالبان» فعالیت ندارند. زنان پس از ختم دوره‌های آموزشی در این مراکز جواز رانندگی می‌گرفتند.

درحال حاضر در شهر هرات، زنان کم‌تر درحال رانندگی دیده می‌شود. گفته می‌شود برخی از زنانی که در گذشته رانندگی می‌کردند، موترهای‌شان را فروخته‌اند.

شیما وفا، اما یکی از زنانی است که هنوز در شهر هرات رانندگی می‌کند. او می‌گوید که در روزهای نخست تسلط‌ طالبان بر هرات، اعضای این گروه در ایست‌های بازرسی وی را متوقف می‌کردند و می‌گفتند که زن نباید رانندگی کند: «چرا رانندگی می‌کنی! یک‌زن نباید رانندگی کند، گناه دارد.»

وفا گفت که برای اخذ اجازه‌ی رانندگی حتا با افراد طالبان در سطح شهر صحبت کرده و به آنان توضیح داده که ناچار است رانندگی کند.

به گفته‌ی او، درحال حاضر کم‌تر با محدودیت مواجه می‌شود و نیروهای طالبان قناعت کرده‌اند.

به باور خانم وفا، رانندگی برای زنان همانند مردان، یک امر ضروری است و نباید از آن ممانعت شود.

ذبیح‌الله اکبری، مدیر ترافیک هرات که از سوی طالبان منصوب شده، می‌گوید که این گروه مانع رانندگی زنان نمی‌شود اما برای آنان جواز هم نمی‌دهد.

شیما وفا اما از مسئولان طالبان می‌خواهد که در تصمیم‌شان در مورد رانندگی زنان تجدیدنظر کنند

ثریا بیلغ، یکی از فعالان مدنی در هرات، عدم توزیع جواز رانندگی به زنان را از سوی طالبان تبعیض آشکار می‌داند و می‌گوید که این اقدام تلاشی در راستای حذف زنان از جامعه است.

او تأکید می‌کند که طالبان می‌خواهند زنان را از حق رانندگی نیز محروم کنند.

طالبان پس از تصرف قدرت، محدودیت‌های گسترده علیه زنان وضع کرده‌اند. از جمله درحال حاضر زنان از کار در اکثریت ادارات دولتی محروم هستند. هم‌چنین مکاتب به‌ روی دختران بالاتر از صنف ششم بسته است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *