براساس مکتوبی که به امضای ملا حسن آخند، رئیس‌الوزرای طالبان رسیده، قرار است “لویه جرگه” این گروه هشتم ماه سرطان برگزار شود. طبق این مکتوب اکثریت قاطع شرکت کنندگان این جرگه علمای دین خواهند بود.

ملا عبدالغنی برادر ، معاون ملا حسن آخند، رئیس کمیسیون تدویر این جرگه معرفی شده است.

دفتر ریاست الوزرا طالبان می‌گوید ملا هیبت‌الله آخندزاده، رهبر این گروه که از انظار غایب است، برگزاری این نشست را تائید کرده است.

در این مکتوب آمده که با هماهنگی اداره‌های طالبان در ولایات، از جمله استخبارات این گروه، امر به معروف و نهی از منکر، ارشاد حج و اوقاف و شورای علما، افرادی واجد شرایط برای شرکت در این نشست معرفی می‌شوند.

افراد واجد شرایط طبق این مکتوب “عالمان مشهور به تقوا، جهاد و نام نیک و چهره‌های مردمی که جهاد کرده و یا حامی جهاد بوده در اجتماع موثریت داشته باشند.”

در مورد تعداد شرکت‌کنندگان این جرگه چیزی گفته نشده اما در این مکتوب آمده که از هر ولسوالی سه نفر، دو عالم دین و یک فرد عادی و از هر ناحیه ولایت (شهر) سه نفر، دو فرد مردم محور و یک عالم دین شرکت خواهند کرد.

در این مکتوب افزوده شده اگر در یک ولایت شورای علما نمایندگی داشته باشد، رئیس و معاون این شورا و سه فرد دیگر از طرف این شورا در نشست شرکت خواهند کرد.

هدف از برگزاری جرگه

طالبان در مورد تصامیم این جرگه چیزی نگفته‌اند، اما رحمت‌الله نبیل، رئیس سابق اداره امنیت ملی افغانستان در صفحه فیسبوک خود گفته که طالبان در این جرگه افزون بر طرح “بعضی از مسایل فرعی” فرمول جدید سیاسی را نیز پیش‌کش خواهند کرد.

به گفته آقای نبیل این فرمول، در گفتگوهای دوحه از طرف زلمی خلیلزاد، نماینده پیشین ایالات متحده در امور صلح افغانستان مطرح شده بود، که شباهت زیادی به نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران دارد.

او ادعا کرده است که طالبان نسخه سنی نظام جمهوری اسلامی ایران را در لویه جرگه ارایه خواهند کرد.

به گفته آقای نبیل طالبان قبل از برگزاری لویه جرگه، نشستی متشکل از روحانیون همفکر و “علمای خودی” را دایر خواهند کرد تا “چارچوب، خطوط قرمز و اجندای لویه جرگه” را ترسیم کنند.

 

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *