منابع محلی می‌گویند طالبان دفترهای آیت‌الله محمداسحاق فیاض و آیت‌الله محقق کابلی، دو مرجع تقلید شیعیان را در شهر غزنی بسته‌اند.

به گفته این منابع، در روزهای اخیر افراد طالبان در چند نوبت دفاتر این دو مرجع مذهبی را بازرسی کرده و مسئولان آن را بازداشت کرده‌اند.

طالبان دلیل بستن این دفاتر را نداشتن مجوز فعالیت عنوان کرده‌اند.

منابع معتبر می‌گویند که طالبان دو نفر از مسئولان دفتر آیت‌الله فیاض را پس از بازداشت با قید ضمانت آزاد کرده‌اند اما مسئولان دفتر آیت‌الله محقق کابلی هنوز در بازداشت طالبان به‌سر می‌برند.

دفاتر مرکزی آیت‌الله فیاض و آیت‌الله محقق کابلی در شهر نجف عراق است. این دو مرجع شیعیان افغانستان در شماری از ولایت‌های عمدتاً شیعه‌نشین دفاتر منطقه‌ای دارند.

طالبان درحالی دفاتر مراجع تقلید شیعیان را بسته‌اند که اخیراً سخنگوی این گروه در واکنش به گزارش وزارت خارجه امریکا مبنی بر نقض شدید آزادی مذهبی در افغانستان گفت که «همه حقوق اقلیت‌های مذهبی در افغانستان محفوظ است».

وزارت خارجه امریکا اخیراً در گزارش سالانه خود درباره «آزادی مذهبی در جهان» گفت که افغانستان تحت حاکمیت طالبان شاهد نقض شدید آزادی مذهبی است.

 

“دولت در دورن دولت”

منابع گفتند که طالبان پس از بازداشت مسئولان دفتر این دو مرجع تقلید به آن‌ها گفته‌اند که شما «دولت در درون دولت ایجاد کردید. مکتب و مدرسه می‌سازید، دعوا حل می‌کنید. کمک جمع‌آوری و کمک توزیع می‌کنید. دفتر ثبت ازدواج و طلاق دارید».

مقام‌های طالبان به مسئولان دفتر این مراجع تقلید گفته‌اند که باید از وزارت حج و اوقاف این گروه مجوز فعالیت بگیرند.

حوزه فعالیت دفاتر مراجع تقلید در افغانستان متنوع و گسترده است. مسئولان این دفاتر به سوال‌های شرعی مراجعان پاسخ می‌دهند، دعواهای خانوادگی را حل و فصل می‌کنند، دفترهای عقد نکاح و طلاق دارند، وجوهات شرعی مردم را دریافت و مصرف آن‌ها را محاسبه می‌کنند، کمک‌های خیریه جمع‌آوری و به نیازمندان کمک‌ می‌کنند.

دفترهای مراجع تقلید همچنین ضمن اداره مدارس دینی، شفاخانه و مکتب نیز می‌سازند.

وزارت خارجه امریکا در گزارش خود درباره آزادی‌های مذهبی می‌گوید که پیش از تسلط طالبان و بلافاصله پس از آن، جوامع عمدتاً شیعه که بیشترشان را هزاره‌ها تشکیل می‌دهند، باور داشتند که دولت اشرف غنی و طالبان، توانایی محافظت از آن‌ها را در برابر خشونت و تبعیض ندارند.

این گزارش به کوچ اجباری اقلیت‌های مذهبی در افغانستان اشاره کرده و گفته است که طالبان در ماه اکتبر سال گذشته میلادی اعضای جوامع شیعه را از خانه‌های‌شان در چندین ولایت اخراج و زمین‌های آنان را بین حامیان خود تقسیم کردند.

اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان گزارش وزارت خارجه امریکا را نادرست خواند و گفت که «همه هموطنان سنی، شیعه، سیک‌ها و هندوها، به گونه آزادانه امور مذهبی خود را انجام می‌دهند».

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *