«شورای جهانی هزاره» درباره‌ی «وضعیت وخیم امنیتی و بحران حقوق بشری» در ولسوالی بلخاب ولایت سرپل ابراز نگرانی کرده و خواستار اقدامات فوری در این زمینه شده است.

این شورا در بیانیه‌ای گفته است که اقدامات زودهنگام نهادهای مربوطه‌ی حقوق‌بشری می‌تواند از انکشاف فاجعه در ابعاد وسیع‌تر جلوگیری کنند.

به نقل از بیانیه‌، طالبان بعد از عملیات نظامی علیه مولوی مهدی، غیرنظامیان را در بلخاب مورد حمله قرار داده و مرتکب نقض گسترده‌ی حقوق بشر شده که نشانه‌های قوی جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت در آن دیده می‌شود.

«شورای جهانی هزاره» بیان داشته است که طالبان در ۲۴ ساعت دست‌کم یک مرد کهن‌سال را سر بریده و نُه فرد ملکی دیگر، از جمله پنج کارگر معدن زغال سنگ، دو چوپان و دو فرد ملکی دیگر را به قتل رسانده‌اند.

«شورای جهانی هزاره» گفته است برای این شورا این گزارش‌ها شديدا مایه نگرانی است و این نهاد در‌باره‌ی امنیت و مصونیتِ حدودا ۱۶۰ هزار باشنده‌ی ولسوالی بلخاب نگران است. این شورا نسبت به ارتکاب احتمالی جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت، از جمله دست‌گیری خودسرانه‌ی افراد ملکی، کشتار صحرایی، تجاوز جنسی و حملات هوایی که به شهروندان ملکی آسیب می‌رسانند، هشدار داده است.

«شورای جهانی هزاره‌» اضافه کرده است که طالبان در گذشته از بستن راه‌های مواصلاتی به‌عنوان تاکتیک جنگی برای تضعیف مخالفین خود استفاده کرده است که منجر به قطع انتقال کمک‌های غذایی و صحی به افراد ملکی شده است.

«شورای جهانی هزاره‌» از جامعه بین‌المللی به خصوص شورای امنیت ملل متحد، درخواست کرده است که بر طالبان فشار وارد کنند تا آن‌ها تنش‌ها را در ولسوالی بلخاب به‌صورت فوری کاهش دهند. به گفته‌ی این شورا، کاهش تنش‌ها مهم‌ترین و فوری‌ترین گام است که باید برای حفاظت از مردم ملکی برداشته شود تا زمینه برای رساندن کمک‌های غذایی، صحی و بهداشتی برای بیجاشدگان ملکی فراهم گردد.

این شورا از نهادهای مربوطه‌ی سازمان ملل متحد و دیگر سازمان‌های‌ امدادرسان بین‌المللی خواسته است تا عملیات فوری کمک‌رسانی به بی‌جاشدگان را روی دست بگیرند.

«شورای جهانی هزاره» هم‌چنین از جامعه بین‌المللی به‌ویژه شورای امنیت ملل متحد، خواسته است که بر طالبان فشار وارد کنند تا آن‌ها فورا از تلاشی‌ِ خانه‌به‌خانه، دست‌گیری خودسرانه و شکنجه‌ی غیرنظامیان در بلخاب، دست بردارند.

همین‌طور «شورای جهانی هزاره» از دفتر معاونت سازمان ملل در کابل (یوناما)، کمیساری عالی حقوق بشر ملل متحد، گزارشگر ویژه‌ی ملل متحد برای وضعیت حقوق بشر در افغانستان، سازمان عفو بین‌الملل و سازمان دیدبان حقوق بشر خواسته است که فورا در مورد وضعیت حقوق‌بشری، کشتار و دست‌گیری خودسرانه‌ی غیرنظامیان در ولسوالی بلخاب تحقیق کنند.

این شورا از یوناما درخواست کرده است تا زمینه‌ی دسترسی خبرنگاران مستقل و نهادهای حقوق‌بشری را از طریق دفتر ساحوی خود در ولایت سرپل، جهت تهیه گزارش و مستندسازی تسهیل کند.

طالبان طی روزهای اخیر برای سرکوب مولوی مهدی، فرمانده‌ی هزاره‌تبار و ناراضی خود حملات سنگینی را بر بلخاب انجام داده‌اند.

این حملات منجر به آوارگی غیرنظامیان شده و گزارش‌های تأییدنشده حاکی است که طالبان به تیرباران غیرنظامیان نیز پرداخته‌اند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *