اعضای شورای امنیت ملل متحد در بیانیه‌ای خطاب به طالبان بر بازگشایی مکاتب به روی تمام دانش‌آموزان و ایجاد محیط امن برای دانش‌آموزان در افغانستان تاکید کردند.

این شورا روز جمعه ۲۵ مارچ (پنجم حمل) در رابطه به بسته‌ماندن مکاتب به روی دختران بالاتر از صنف ششم اجلاسی را دایر کرد.

ده عضو این شورا در بیانیه‌ای گفته اند که میلیون‌ها دختر افغان در جریان هفتۀ گذشته در خانه اشک ریختند و “ما نمی‌توانیم آنها را ناامید کنیم”.

در این بیانیه آمده است که برای تضمین آینده‌ای امن و با ثبات افغانستان، این کشور به ساد‌گی نمی‌تواند استعداد های بالقوه را از دست بدهد و نیمی از جمعیت خود را از تحصیل محروم کند.

اعضای شورای امنیت ملل متحد گفته اند: “با این بیانیه، اعضای شورای امنیت یک پیام واحد به طالبان می‌فرستند، مکاتب را برای همه باز کنید و برای همه کودکان و جوانان کشور یک محیط آموزشی امن فراهم کنید.”

وزارت معارف طالبان ظاهراً دو دلیل را برای تاخیر بازگشایی موسسات تعلیمی برای دختران عنوان کرده است. نخست فراهم‌شدن شرایط مطابق شریعت و دوم، ایجاد فضا مطابق رسم و رواج و فرهنگ افغانی، اما در مورد این معیارهای تعیین‌شده هیچ‌گونه جزییات ارایه نشده است.

این اقدام طالبان نه تنها با واکنش‌های تند در داخل افغانستان مواجه شد، بلکه شماری از سازمان‌های حامی حقوق بشر و برخی از کشور‌های غربی این عملکرد طالبان را محکوم کردند و گفتند که نقض حقوق دختران از ادامه تحصیل تاثیرات منفی سیاسی و اجتماعی را در آن کشور بر جا خواهد گذاشت.

با مسلط شدن مجدد طالبان در اگست ۲۰۲۱، رهبران این گروه پیوسته وعده کردند که مکاتب دختران را باز می‌کنند. بر اساس اعلام طالبان، قرار بود دروازه‌های مکاتب و موسسات تعلیمی هفته گذشته به روی دختران باز شوند، اما طالبان بازگشایی موسسات تعلیمی بالاتر از صنف ششم را تا “امر ثانی” به تاخیر انداختند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *