اعضای شورای امنیت سازمان ملل در یک اعلامیه‌ی مشترک از طالبان خواسته‌‎اند که به سرعت از سیاست‌ها و اقداماتی که حقوق بشر و آزادی‌های اساسی زنان و دختران را محدود می‌کند، عقب‌نشینی کنند.

در این اعلامیه‌ی که شامگاه روز گذشته (سه‌شنبه، ۳ جوزا) توسط نمایندگی دایمی ناروی در سازمان ملل منتشر شده، اعضای شورای امنیت نگرانی عمیق‌شان را در رابطه به نقض فزاینده حقوق بشر و آزادی‌های اساسی زنان و دختران در افغانستان توسط طالبان، از جمله محدودیت دسترسی به تحصیل، اشتغال، آزادی رفت و آمد ابراز کرده‌اند.

آنان بر مشارکت کامل، برابر و معنادار زنان تأکید کرده و گفته‌اند که این محدودیت‌ها با انتظارات جامعه‌ی جهانی و تعهدات طالبان به مردم افغانستان در تضاد است.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل همچنین نسبت به دستور طالبان مبنی بر اینکه همه زنان باید صورت خود را در مکان‌های عمومی و در رسانه‌ها بپوشانند ابراز نگرانی کردند.

آنان انحلال چندین «نهاد مهم ملی» توسط طالبان را هم نگران‌کننده دانسته‌اند.

طالبان به‌تازگی کمیسیون‌ حقوق بشر، کمیسیون نظارت بر قانون اساسی، دبیرخانه‌های مجلس نمایندگان و مجلس سنا، شورای عالی مصالحه و شورای امنیت ملی را منحل کرده‌اند.

با این حال اعضای شورای امنیت سازمان ملل خواستار عقب‌نشینی طالبان از اقدامات اخیر این گروه شده و گفته‌اند که طالبان به تعهدات خود برای بازگشایی مکتب‌ها به‌روی دختران پایبند باشند.

اعضای شورای امنیت نگرانی‌شان را درباره‌ی وضعیت «ناآرام افغانستان» از جمله چالش‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی و تأثیر آن بر زندگی مردم افغانستان، به‌ویژه حملات تروریستی علیه غیرنظامیان، زیرساخت‌های غیرنظامی و اقلیت مذهبی نیز ابراز کرده‌اند.

آنان درباره‌ی وضعیت وخیم انسانی و اقتصادی افغانستان گفته‌اند که تقویت تلاش‌ها برای ارائه کمک‌های بشردوستانه و سایر فعالیت‌هایی که از نیازهای اساسی پشتیبانی می‌کنند، نیاز است.

اعضای شورای امنیت تأکید کرده که ارائه مؤثر کمک‌های بشردوستانه مستلزم آن است که همه بازیگران اجازه دسترسی کامل، ایمن و بدون مانع را برای پرسنل بشردوستانه از جمله زنان بدهند و ضرورت رسیدگی به چالش‌های اساسی پیش‌روی اقتصاد افغانستان را تشخیص دهند.

آنان خواستار تلاش برای احیای سیستم‌های بانکی و مالی و امکان استفاده از دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان به نفع مردم این کشور نیز شده‌اند.

اعضای شورای امنیت از هیأت معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) خواسته‌اند تا به نظارت دقیق و ارایه گزارش در مورد وضعیت ادامه دهد.

آنان از نماينده ويژه دبيركل سازمان ملل در افغانستان هم درخواست كرده كه به تعامل با تمام جوانب سياسي افغانستان ادامه دهد و مطابق با دستور یوناما، شورای امنیت را از پیشرفت‌ها مطلع کنند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *