قرار است شورای امنیت سازمان ملل بعد از ظهر روز دوشنبه، ۷ سنبله درباره وضعیت افغانستان تشکیل جلسه دهد. این نشست به درخواست روسیه برگزار می‌شود و در آن «وضعیت اقتصادی و بشری و سایر پیامدهای مداخله نظامی امریکا و ناتو» در افغانستان به بحث گرفته می‌شود.

در این جلسه، مارتین گریفیث، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه نیز توضیحاتی ارایه می‌کند.

در نشست روز دوشنبه، اعضای شورا احتمالاً در مورد بحران بشری موجود در افغانستان ابراز نگرانی خواهند کرد. همچنین برخی از اعضا ممکن است از جامعه بین‌المللی بخواهند تا بودجه بیشتری برای پاسخ به نیازهای بشری در این کشور فراهم کند.

با به قدرت رسیدن طالبان و قطع کمک‌های بین‌المللی، افغانستان با بحران بشری بی‌سابقه دست‌ به گریبان است.

پیش از این، رامیز الاکبروف، هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل برای افغانستان در یک نشست خبری، بحران بشری در افغانستان را «فاجعه محض» خوانده بود.

سازمان ملل برای رسیدگی به این بحران، خواستار ۴.۴ میلیارد دالر از کشورهای جهان شد اما به گفته الاکبروف، تنها ۴۰ درصد از ۴.۴ میلیارد دالر مورد نیاز تاکنون دریافت شده است.

وضعیت مخاطره‌آمیز اقتصاد افغانستان باعث شد که برخی از کارشناسان خواستار آزادی حدود ۹ میلیارد دالر از دارایی‌های مسدود شده بانک مرکزی افغانستان شوند. حدود ۷ میلیارد دالر آن در حال حاضر در ایالات متحده نگهداری می‌شود.

بحران بشری در افغانستان باعث نگرانی ۷۱ اقتصاددان برجسته از جمله جوزف استیگلیتز، برنده جایزه نوبل اقتصاد، شده است. آنان اخیراً در نامه‌ای گفتند که «عمیقاً نگران فاجعه اقتصادی و انسانی در حال وقوع در افغانستان هستند» و از ایالات متحده خواستند که این دارایی افغانستان را به بانک مرکزی این کشور بازگرداند.

همچنین انتظار می‌رود برخی از اعضای شورای امنیت در جلسه روز دوشنبه خواستار آزادسازی ذخایر ارزی افغانستان شوند.

پیش از این مقام‌های امریکایی و طالبان در باره مکانیزم رهایی دارایی‌های مذکور با هم گفتگو و دیدارهایی داشته اند اما کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر القاعده در کابل این گفتگوها را متوقف کرده است.

اخیراً توماس وست، نماینده ویژه ایالات متحده برای افغانستان به وال استریت ژورنال گفت: «ما رهایی دارایی بانک مرکزی افغانستان را در کوتاه‌مدت به عنوان یک گزینه نمی‌بینیم.»

به گفته او، پناه دادن طالبان به ایمن‌الظواهری باعث «نگرانی عمیق» ایالات متحده شده و این کشور نگران است که دارایی‌های افغانستان پس از رهایی به دست گروه‌هایی تروریستی چون القاعده بیفتد.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *