قرار است نشست سه روزه شماری از چهره‌های سیاسی ماه آینده میلادی در نمایندگی دایمی افغانستان در ویانا برگزار شود.

احمد مسعود، رحمت‌الله نبیل، رنگین دادفر سپنتا، فضل احمد معنوی، فوزیه کوفی، شاه‌گل رضایی و شماری از چهره‌های دیگر افغانستان در این شست شرکت می‌کنند.

این نشست از ۱۵ تا ۱۷ سپتامبر برگزار خواهد شد تا راه بدیلی را برای گفت‌وگو با طالبان پیدا کند.

این چهره‌های سیاسی گفته‌اند که همواره شاهد بی‌میلی طالبان برای گفتگوهای صلح بوده و حالا نیاز است که گفتگو میان نخبگان سیاسی و مردم افغانستان انجام شود.

آنان گفته که مردم افغانستان شایسته یک دولت و یک قانون اساسی قابل دوام است که از همه مردم نمایندگی کند.

این چهره‌های سیاسی خطاب به طالبان گفته‌اند که این گروه باید بداند که صلح واقعی تنها با ایجاد یک دولت مشروع مورد قبول مردم افغانستان و جامعه جهانی برقرار خواهد شد.

به باور آنان عدم تمایل و ناتوانی طالبان در ارایه خدمات، حفاظت از حقوق اساسی شهروندان به ویژه زنان و دختران، وخامت وضعیت امنیتی، بحرانی اقتصادی و بشری نیازمند یک رویکرد جدید برای حل بحران افغانستان است.

آنان گفته که طالبان حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان و دختران را نقض کرده و آنان را از آموزش، فعالیت اجتماعی و آزادی محروم کرده‌اند.

به گفته‌ی آنان خشونت، قتل، شکنجه اعضای پیشین نیروهای امنیتی، سرکوب رسانه‌ها، و کوچ اجباری اقلیت‌ها واقعیت تاریک افغانستان امروز است.

همچنین با اشاره به مرگ ایمن الظواهری گفته شده است که این گروه ارتباط اش را با القاعده را قطع نکرده و افغانستان در حال تبدیل شده به خانه امنی برای تروریستان بین المللی اند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *