خبرگزاری دولتی باختر خبر داده که مسئولین شرکت دولتی ام‌سی‌سی چین در دیدار با معاون رئیس الوزرای طالبان خواهان «حل مسائل اساسی» برای آغاز پروژه استخراج معدن مس عینک لوگر شده است.

این شرکت در ماه حمل خواستار تجدیدنظر در قراردادی شد که در سال ۱۳۸۷ با حکومت وقت افغانستان بسته بود.

خبرگزاری باختر گزارش داده که مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی رئیس الوزرای طالبان قول «همکاری بیشتر برای آغاز هرچه زودتر روند استخراج‌ مس عینک» را داده است.

شرکت دولتی ام‌سی‌سی در ملاقات با وزیر معادن طالبان در ۱۲ حمل گفته بود که به دنبال مذاکره مجدد برای وضع شرایط جدید در قرارداد مس عینک است است و با پیشنهاد کاهش مالیات و نرخ حق امتیاز ۱۹.۵ درصدی قرارداد، می‌خواهد پول کمتری به حکومت طالبان بپردازد.

شرکت‌های چینی پس از تسلط طالبان وعده سرمایه گذاری در افغانستان را داده اند. طالبان امیدوارند که با جلب سرمایه گذاری این شرکت‌ها بر عواید خود بیفزایند. اما، کارشناسان می‌گویند که حکومت طالبان هنوز به رسمیت شناخته نشده است که به همین علت، شرکت‌های چینی‌ نمی‌توانند قراردادهای عمده را با طالبان به امضا برسانند.

نقض تحریم‌های ایالات متحده که طالبان مشمول آن اند، باعث وضع جریمه‌های مالی بر شرکت‌های چینی خواهد شد و از سوی دیگر، چین متهم به نقض رسمی تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل می‌گردد.

از سوی دیگر، روزنامه دولتی گلوبال تایمز در گزارشی در ۲۷ اپریل خبر داده بود که دستکم ۲۰ شرکت چینی علاقمند ورود به بازار معادن افغانستان اند. با این حال، یکی از مسئولین این شرکت‌ها به گلوبال تایمز گفت که به رغم علاقه و امکان سنجی سرمایه‌گذاری در افغانستان، بسیاری از این شرکت‌ها منتظر بهبود اوضاع داخلی افغانستان اند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *