بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان می‌گوید بعد از به‌قدرت رسید طالبان حمل و نقل مرزی به داخل و خارج از این کشور تا ۵۰ درصد کاهش یافته است.

سیگار در گزارشی به کانگرس امریکا گفته که همسایگان افغانستان به‌دلیل برخی نگرانی‌ها، ترانزیت و تجارت با این کشور را محدود کرده‌اند.

سیگار در این گزارش از ناآرامی‌های سیاسی، نگرانی امنیتی مرزی، فعالیت‌های جنایتکارانه از جمله قاچاق انسان و مواد مخدر و جریان پناهجویان از جمله نگرانی‌های همسایگان افغانستان نام برده است.

این نهاد بر اساس یافته‌هایش گزارش داده است که واردات فغانستان از پاکستان میان ماه‌های می و جولای گذشته نسبت به همین مدت در سال قبل کاهش ۳۸ درصدی داشت، اما در همین مدت، صادرات از کابل به اسلام‌آباد ۳۴ درصد افزایش پیدا کرده که ۶۹ فیصد آن ناشی از افزایش صادرات زغال‌سنگ افغانستان به پاکستان بوده است.

به گفته سیگار طالبان مالیه این سنگ را نیز در ماه می تا ۳۰ درصد افزایش داد و در سال گذشته ۱.۸ میلیون تن زغال‌سنگ به پاکستان صادر کرد که ۱۶ درصد افزایش در صادرات این سنگ در دو دهه اخیر را نشان می‌دهد.

ترانزیت بین افغانستان و هند

سیگار یا اداره بازرس امریکا در امور افغانستان می‌گوید، قرارداد ترانزیتی پاکستان و افغانستان به هند اجازه نمی‌دهد که کالاهای این کشور از راه زمینی به افغانستان وارد شود اما برعکس، افغانستان این اجازه را دارد.

سیگار در گزارش سه ماهه خود می‌افزادید، ۵۰ هزار تن گندم کمکی هند به افغانستان نیز در تفاهم ویژه اسلام‌آباد و دهلی به کابل رسید.

بر اساس این گزارش، اکثر فعالیت‌های فرامرزی شامل تحویل کمک‌های بین‌‎المللی، از جمله انتقال آذوقه و مواد غذایی از تاجیکستان و ازبکستان به افغانستان، از راه حیرتان در ولایت بلخ انجام می‌شود.

سیگار در گزارش خود به وضعیت اقتصادی و بشری افغانستان نیز اشاره کرده و به نقل از جدیدترین مطالعه طبقه بندی امنیت غذایی (IPC) افزوده که نزدیک به ۱۹.۷ میلیون افغان ناامنی غذایی حاد – ناامنی غذایی در زمان بحران یا اضطرار را تجربه می‌کنند.

اخیرا سازمان جهانی مهاجرت نیز گفته بود که ۵۹ درصد مردم افغانستان برای تامین نیازهای روزمره به کمک‌های اضطراری و جهانی وابسته اند.

این نهاد در گزارش خود افروده که مردم در ۳۴ ولایت افغانستان به کمک‌های اضطراری نیاز داشته و ارائه خدمات پایه به شدت تحت تاثیر قرار گرفته و برنامه‌های عمرانی به حالت تعلیق درآمده است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *