سفیر افغانستان در سریلانکا با اشاره به حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان، درباره تکرار حادثه ۱۱سپتامبر هشدار داده است.

اشرف حیدری در نشریه نشنال‌اینترست نوشت اگر سازمان ملل، امریکا و ناتو برای کمک به احیای روند صلح افغانستان اقدام کنند، می‌توان از تکرار این حادثه جلوگیری کرد.

این دیپلومات افغانستان می‌گوید چالش رو به‌رشد تروریسم، مواد مخدر، فروپاشی اقتصادی و بحران بشری تهدید بزرگی برای امریکا، ثبات منطقه و صلح بین‌المللی است.

آقای حیدری نوشته که افغانستان زیر اداره طالبان هم اکنون بزرگترین سهم را در تولید مواد مخدر از جمله تریاک و هروئین دارد.

به گفته او درآمد ناشی از مواد مخدر به منبع تامین مالی رژیم ” سرکوب‌گر” طالبان بدل شده است که هر روز شهروندان افغانستان از جمله نظامیان پیشین، هزاره‌ها، ازبیک‌ها و پشتون‌های ملی‌گرا را آزار و اذیت کرده و می‌کشد.

تشکیل حکومت فراگیر

سفیر افغانستان در سریلانکار می‌گوید اکنون زمان آن رسیده است که اقدام‌های ملموس بر اساس منشور سازمان ملل برای تامین صلح پایدار در افغانستان انجام شود.

این دیپلومات مخالف طالبان می‌افزاید که در نهایت طبق یک توافق صلح میان تمام افغان‌ها از جمله طالبان، حکومت فراگیری که با دست‌آوردهای دو دهه گذشته و قانون اساسی افغانستان هم‌خوانی داشته باشد، تشکیل شود.

به باور آقای حیدری برای رسیدن به این هدف، یک نیروی چند ملیتی از چین و هند به عنوان یک ماموریت حفظ صلح سازمان ملل به افغانستان اعزام شود تا این حکومت فراگیر بتواند صلح را تامین کند.

اشرف حیدری می‌گوید که در یک سال گذشته سیستم حکومت داری افغانستان از بین رفته است و زنان ودختران از حق کار و آموزش محروم شده‌اند.

سفیر افغانستان در سریلانکا اخیرا از نصیر احمد فایق به شدت انتقاد کرد که او به‌دلیل منافع شخصی از سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل انصراف داده است.

اشرف حیدری انصراف فایق را ناامید کننده خواند و گفت که او رنج‌های مردم افغانستان را نادیده گرفته است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *