امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه‌ی حکومت سرپرست طالبان که در رأس هیأتی از این گروه برای شرکت در نشست دیپلماسی آنتالیا به ترکیه رفته، در گفت‌وگویی گفته است روشن نیست که حکومت فراگیر چه وقت تشکیل خواهد شد.

او در پاسخ به سئوال خبرنگار خبرگزاری آناتولی درباره‌ی این‌که حکومت فراگیر چه زمانی تشکیل خواهد شد، گفته است که نمی‌تواند در در این زمینه پیش‌گویی کند.

متقی گفته است که اصلاحات در حکومت طالبان صورت گرفته و موجب تکامل تدریجی آن شده است. او افزوده است: «از هر نگاه باید روی پای خود بایستد. این‌که این فرآیند چه زمانی به انجام خواهد رسید، نمی‌توانم پیش‌گویی کنم.»

تشکیل حکومت فراگیر یکی از خواسته‌ها و شروط کشورها برای به‌رسمیت‌شناختن حکومت سرپرست طالبان است. در حال حاضر اعضای کابینه حکومت مستقر در کابل، یک‌دست طالب و عمدتا پشتون هستند.

امیرخان متقی در این‌ گفت‌وگو درباره‌ی شناسایی دولت طالبان گفته است که این گروه در گام اول با کشورهای همسایه، منطقه، جهان عرب و اسلامی تماس‌های خوبی برقرار کرده است.

او گفته است: «همچنین با اروپا و آمریکا مجالس خوب داشته‌ایم. الحمدالله ما در تمام امور دیپلماسی جهانی که رفت‌وآمد داریم، احترام خیلی خوبی نسبت به ما دارند. تعاملی که با ما دارند مثل یک حکومت به رسمیت شناخته شده است. شاید به‌خاطر مجبوریت‌هایی به رسمیت نشناخته‌اند اما عملا با ما به‌عنوان یک کشور به‌رسمیت‌شناخته شده رفتار می‌کنند.»

با گذشت هفت ماه از تسلط طالبان بر کابل، تاکنون هیچ کشوری به‌گونه‌ی رسمی حکومت این گروه را به رسمیت نشناخته است.

در کنار تشکیل حکومت فراگیر، مبارزه با تروریسم و احترام به حقوق بشر نیز از شروط کشورها و مجامع بین‌المللی برای شناسایی دولت طالبان است.

متقی در ادامه درباره‌ی حقوق زنان گفته است که دانشگاه‌ها به‌روی دختران بازا شده است و «همین‌طور در دیگر بخش‌ها مشکلات حل شده‌اند».

او افزوده است: «برای حل برخی مشکلات دیگر کوشش ادامه دارد، امیدوار هستیم که در آینده‌ی نزدیک کارهای خوب انجام شده و مشکلات حل شود.»

او درباره‌ی پروژه انتقال گاز ترکمنستان از طریق افغانستان به پاکستان و هند (تاپی) گفته است که «آماده‌ی آغاز پروژه‌های بزرگ در افغانستان هستیم».

این درحالی است که رسانه‌های پاکستانی اخیرا گزارش داده‌اند که بانک توسعه آسیای تمویل پروژه‌ی تاپی را متوقف کرده و این پروژه نیز تعطیل می‌شود. سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان در پاسخ به این سئوال که چه پیامی از مجمع دیپلماسی آنتالیا به جامعه جهانی خواهد داشت، گفته است: «ما به همه جهان این پیغام را داریم؛ دیپلماسی یک ضرورت نه تنها برای کشورهای ضعیف و غریب، بلکه برای کشورهای بزرگ نیز باید ضرورت باشد. همچنان از راه دیپلماسی برای اقدام نظامی و تجاوز سوءاستفاده نشود. برای امنیت جهان از دیپلماسی استفاده شود.»

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *