عبدالقیوم سلیمانی، سرپرست سفارت افغانستان در تهران می‌گوید هنوز آمار دقیقی از مهاجران تازه وارد به ایران در دست نیست اما براساس آمارهای غیر رسمی بیش از یک میلیون مهاجر وارد ایران شده‌اند. آقای سلیمانی می‌گوید پیش از سقوط کابل هم حدود سه و نیم میلیون مهاجر در ایران حضور داشتند.

با سقوط جمهوری اسلامی افغانستان به دست طالبان در ۱۵ اگست ۲۰۲۱ موج گسترده‌ای از مردم افغانستان به بیرون از کشور مهاجر شدند.

هنوز آمار دقیق تعداد افرادی که بعد از ورود طالبان کشورشان را ترک کرده‌اند اعلام نشده است

سرپرست سفارت افغانستان در تهران در گفتگویی با خبرگزاری ایسنای ایران گفته است “نباید از نقش و اثرگذاری مهاجرین در داخل ایران غافل شد.”

به گفته او “مهاجرین اکثرا قشر فعالی هستند و در کارهای عمرانی و شهری می‌توانند نقش به سزایی داشته باشند.” آقای سلیمانی تاکید کرده است که “در دهه اخیر نیز متخصصین و سرمایه‌گذاران اقتصادی افغانستانی نیز در ایران فعالیت می‌کنند.”

عبدالقیوم سلیمانی در این گفتگو گفته است مهاجران افغانستان در ایران با مشکلاتی در بخش‌های مربوط به بهداشتی، درمانی، آموزشی و بانکی مواجه هستند.

با این حال او گفته است با توجه به تعداد مهاجران افغانستان و توانایی‌هایی که دولت ایران دارد، مهاجرین افغانستان در این کشور در وضعیت مناسبی به سر می‌برند.

در ماه‌های گذشته بارها خبرهایی در رسانه‌ها منتشر شده که وضعیت وخیم مهاجرین افغانستان در کشورهایی مثل ایران، پاکستان، ترکیه و یونان را نشان می‌دهد.

سرپرست سفارت افغانستان در تهران در این مصاحبه بر ضرورت شکل‌گیری یک “دولت مشارکتی و فراگیر” تاکید کرده است. او معتقد است که “افغانستان متشکل از اقوام و مذاهب مختلف است، هر حکومتی در افغانستان باید به این چارچوب دقت کند تنوع قومی و مذهبی در کشور وجود دارد و نمی‌توان تصور کرد که این تنوع قومی نباشد.”

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *